Yhteystiedot  |  FI  EN  |   SV  |

Close this search box.

Ansiomerkkiohjesääntö

Kunnianosoituksena järjestötyöstä

Sähköliitto myöntää kolmenlaisia ansiomerkkejä:

• kultainen ansiomerkki (esittää ja myöntää hallitus)
  • suuransiomerkki (pistevaatimus 200 pistettä)
  • toiminta-ansiomerkki (pistevaatimus 100 pistettä)

Liiton ansiomerkki symbolisoi sähköä ja työtä sekä työtä ja toimintaa Sähköalojen ammattiliitossa. Merkin tarkoitus on kannustaa jäsenistöä sähköalan järjestötyöhön.

Ansiot lasketaan ansiomerkkihakemuksessa olevaa pistetaulukkoa käyttäen. Merkkiin oikeuttavat ansiot, jotka on laskettu pistetaulukon ja/tai osaston antaman mahdollisen lisäselvityksen pohjalta.

Hakemuksessa mainittuun pistearvoon oikeuttaa toimintakausi, kun puhutaan edustuksista ja jäsenyyksistä, ja osallistumiskerta, kun puhutaan kokouksista ja koulutuksista. Luottamustehtävissä pistearvoon oikeuttaa toimintakausi. Luottamushenkilöt, joiden toimintakausi on  kaksivuotinen, ovat oikeutettuja kaksinkertaiseen pistearvoon.

Toiminta- ja suuransiomerkkiä haetaan tarkoitusta varten laaditulla lomakkeella. Hakijana voi olla ammattiosasto tai liiton toimisto, ja hakija vastaa hakemusten tietojen oikeellisuudesta.

Kultaista ansiomerkkiä voi esittää ja sen myöntää ainoastaan liiton hallitus. Ansiomerkin saaneille annetaan myös kunniakirja. Merkkejä myönnetään niin, ettei niiden lukumäärä koskaan ylitä liiton ikävuosien lukumäärää.

Ansiomerkit myöntää hallitus, ja niiden saajista pidetään kirjaa. Merkkien luovutus tapahtuu osastojen tai liiton tilaisuuksissa.

Lisätietoja ansiomerkkeihin liittyvissä asioissa ja hakulomake

Järvensivu Kaisa