Yhteystiedot  |  FI  EN  |   SV  |

Search
Close this search box.

Jäsenhankinta

Ammattiyhdistysliikkeen tärkeimpiä tehtäviä

”En ole jäsen, kun kukaan ei ole koskaan pyytänyt” nousee usein esiin, kun järjestäytymättömyyden syitä on selvitetty. Tärkeimmät syyt  ovat tiedon puute ja se, ettei kukaan ei ole kysynyt eikä neuvonut, miten jäseneksi liittyminen tapahtuu.  

Ammattiyhdistysliikkeen päätehtävä, toiminta työelämän ja työehtojen parantamiseksi edellyttää korkeaa järjestäytymisastetta sekä työpaikoilla että alakohtaisesti. Tehokasta jäsenhankintaa on myös se, että ammattiosasto pitää olemassa olevista jäsenistään hyvää huolta. Kun jäsenet ovat tyytyväisiä, he ovat valmiita suosittelemaan sitä muillekin. Rohkaise jäseniä kertomaan omista kokemuksistaan ja jäsenyyden merkityksestä heidän elämässään.  

Jäsenhankinnassa täytyy tuntea jäsenyyden hyödyt ja edut sekä tietää, mitä kilpailijat tarjoavat. Sähköliiton jäsenyyden tarjoaminen on siltä osin helppoa: ilman liittoa jokainen alan työntekijä neuvottelisi työsuhteensa ehdot itse. Moni väittää nytkin niin tekevänsä ja unohtaa, että pohjan on neuvotellut liitto. Muuten jokaisen neuvottelut alkaisivat nollasta, ei työehtosopimuksen takaamasta minimistä. Lomaraha, pitkät sairauslomat, arkipyhäkorvaukset ja matkakustannusten korvaukset jäisivät yksittäiseltä työntekijältä neuvottelematta.

Kaupan päälle jäsen saa Työttömyyskassa Aarian jäsenyyden kautta ansiosidonnaisen työttömyysturvan ja Turvan  matkustajavakuutuksen. Lisäksi jäsenyyteen kuuluu paljon muita etuja.

Käsittele väite kerrallaan

Jäsenhankinnassa törmää usein myös vastaväitteisiin. Niihin kannattaa suhtautua rauhallisesti, mutta vakavasti. Anna keskustelukumppanisi esittää ne rauhassa ja ryhdy sitten purkamaan niitä. Käsittele jokainen vastaväite erikseen ja varmista, että kumppanisi on ymmärtänyt, mistä on kysymys. Jokainen käsitelty kysymys on askel lähemmäs liittymistä.  

On olemassa myös vastaväitteitä, jotka todellisuudessa ovat jo viestejä myönteisestä suhtautumisesta. Mahdollinen uusi jäsen haluaakin vain tukea päätöksen tekemiseksi. ”Ei siitä kuitenkaan ole minulle mitään hyötyä” voi ollakin pyyntö, että vakuuttaisit hänet jäsenyyden kannattavuudesta.

Muista aina tarkastella jäsenyyssuhdetta ensisijaisesti jäseneksi liittyvän kannalta. Kun ihminen liittyy yhdistykseen, hän on sen jälkeen sataprosenttisesti jäsen. On hyvä tietää, mitä hän tarvitsee ja mitä hänelle pystytään tarjoamaan.  

Jäsenhankinnan tukena kannattaa käyttää myös viestinnällisiä keinoja. Ohjaa potentiaalisia jäseniä tutustumaan ammattiosaston ja liiton nettisivuihin. Myös sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää etenkin ammattiosastojen jäsenhankintatyössä. Ammattiosaston ja liiton esitteitä, verkkosivulinkkejä, liittymislomakkeita ja muuta infoa kannattaa pitää tarjolla paikoissa, joissa voi tavoittaa potentiaalisia jäseniä. 

Jäsenyys vaatii myös huoltoa

Jäsenhankinnan yhteydessä kannattaa muistaa myös jäsenyyden huoltaminen. Kun työpaikalle tulee uusi työntekijä, joka kertoo jo olevansa jäsen, ei asiaa saa jättää siihen. Jäsenyys nimittäin katkeaa, jos uusi työntekijä ei ole tehnyt jäsenmaksun perintäsopimusta uudelle työnantajalle. Jäsenyys pysyy voimassa vain huolehtimalla jäsenmaksun katkeamattomuudesta ja päivittämällä siihen liittyvät tiedot esimerkiksi sähköisessä asiointipalvelussamme.  

Muista myös se, että jokainen uuden jäsenen hankkinut saa palkinnoksi 30 euron arvoisen S-ryhmän lahjakortin.