Tuomiokirkon torin kylmyys hävisi hallituksen kyydin kylmyydelle

‒ Mikä meillä on?

Näin huudattivat Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen SAK:laisten liittojen Painava syy-toimintapäivään osallistujia Turun tuomiokirkon edustalla torstaina 14. joulukuuta.

‒ Painava syy! vastasivat toritapahtumaan kokoontuneet sähköliittolaiset, pamilaiset, rakennusliittolaiset, teollisuusliittolaiset ja JHL:läiset, jotka olivat keskeyttäneet työnsä vuorokaudeksi vastustaakseen hallituksen suunnittelemia työelämäheikennyksiä.

Ensimmäisten joukossa kirkon edustalle saapuivat Pyry-Sakari Salonen Naantalin Voimalaitostyöntekijöistä (toinen vas.) sekä Sähköliiton alueasiantuntija Jani Ekman (vas.), järjestöpäällikkö Reijo Salmi ja puheenjohtaja Sauli Väntti.

Lakko on myös yhteiskuntavastuukysymys

Työnseisauksen piiriin kuuluvassa Turku Energian Naantalin voimalaitoksessa työskentelevä Pyry-Sakari Salonen saa vastattavakseen kysymyksen, mikä hänet toi paikan päälle.

‒ Sähköliitto ja yhteiskuntavastuu, turkulainen osastonsa Naantalin Voimalaitostyöntekijöiden nuorisosihteeri tiivistää vastaansanomattomasti päivän tunnelmat.

Työpaikkansa pääluottamusmies ja osastonsa Turun Seudun Sähkötyöntekijöiden hallituksen jäsen Patrick Sarja kuvailee pyynnöstä yhdellä sanalla päivän tunnelmia pakkasessa:

‒ Kylmä. Ja hallituksen kyyti on kylmää.

Toritapahtumassa pysyi sentään lämpimänä pitämällä itsensä liikkeessä, lusikoimalla hernekeittoa, haukkailemalla ”lakkomakkaraa” ja siemailemalla glögiä. Hallituksen kyydissä lämmikkeet puuttuvat, koska viesti on, että suunnitelmia ei olla harkitsemassa uudelleen eikä palkansaajien työelämänäkemyksiä kaivata.

Yhtenäisesti Turun Seudun Sähkötyöntekijöiden takkiin olivat sonnustautuneet Lauri Lindroos, Topi Vainio, Hannu Rauma ja Patrick Sarja.
Liittopuheenjohtajista Sauli Väntin kaveriksi Turkuun saapui Annika Rönni-Sällinen PAMista.

”Ihmiset ymmärtävät painavan syyn lakkojen takana”

Torstain Painava syy -työnseisauksiin osallistui noin satatuhatta palkansaajaa ympäri maata eri ammattiliitoista. SAK:laisien liittojen lisäksi mukana olivat STTK:laiset Ammattiliitto Pro, Suomen Konepäällystöliitto ja Toimihenkilöliitto Erto sekä akavalainen Insinööriliitto.

Pro, Konepäällystöliitto ja Insinööriliitto toteuttivat energia-alan yhteisen työnseisauksen Sähköliiton ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n kanssa 11 voimalaitoksessa.

Päivän puheenvuoroissa liitot korostivat olevansa pahoillaan aiheutuvista haitoista mutta luottavansa ihmisten ymmärtävän lakkojen takana olevan painavan syyn: hallituksen suunnitelmat aiheuttavat toteutuessaan haittaa kansalaisille vuosiksi, jopa vuosikymmeniksi eteenpäin.

Lisää kuvia Turun ja muista toimintapäivän tapahtumista löydät Sähköliiton Facebookista ja Instagramista