Edustajiston kokous: 8 painavaa puheenvuoroa

Kuluvan kauden viimeinen edustajiston kaksipäiväinen syyskokous on päättynyt tänään Tampereella. Nykyinen edustajisto kokoontuu vielä päivän kevätkokoukseen perjantaina 17. toukokuuta paketoimaan vuoden 2023 toiminnan ja tilinpäätöksen.

Vuoden kuluttua puikoissa on uusi vaaleilla valittu edustajisto. Edustajistokausi 2024–2028 alkaa edustajiston järjestäytymiskokouksella torstaista perjantaihin 28.–29. marraskuuta.

Kokouksessa vieraili SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kertomassa keskusjärjestön strategiatyöstä. Ensimmäisen kokouspäivän ohjelmaan kuului myös sana on vapaa -henkinen yleiskeskustelu. Poimimme siitä parhaat palat alle yhdessä kokouksen tilannekuvien kanssa.

Tärkeimmistä edustajiston päätöksistä, kuten jäsenmaksun pitämisestä ennallaan 1 prosentissa, uutisoimme erikseen.

”Ikuisena optimistina näen, että seminaarissa oli myös hyvää. Se voi olla alku jollekin isolle ja uudelle.”

”Liian vähän keskusteluissa korostetaan luottamusmiesjärjestelmää. Ilman sitä ei ole liittoja.”

”Luottamusmiesten asema tulisi saada lainsäädäntöön, kuten Ruotsissa. Jos työpaikalla on liiton luottamusmies, häntä ei voi ohittaa.”

Edustajiston kokouksessa vieraillut SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta (kesk.) sanalla edustajiston varapuheenjohtajan Henryn Träffin (vas.), liiton puheenjohtajan Sauli Väntin, koulutusvastaava Tomi Juntusen ja vastaavan sopimusasiantuntija Jari Ollilan kanssa.

”Työllähän tämä Suomi lähtee nousuun. Kukaan ei vain kanna huolta jo olemassa olevista työpaikoista. Me voisimme tulla tässä asiassa enemmän esille.”

”Ammattiliittojen jäsenkadosta on paljon juttuja. Harva työntekijä ymmärtää, montako euroa ja vapaapäivää on lähdössä, jos hallituksen suunnitelmat toteutuvat. Tietoisuutta on lisättävä.”

”Meidän aktiivien pitää ottaa rooli tässä hallituksen suunnittelemien heikennyksien tiedottamisessa. Se vaatii meitä kaikkia ja kovaa työtä.”

Perinteistä edustajiston julkilausumaa olivat sorvaamassa edustajiston jäsenet Pasi Kaijansinkko Jyväskylästä, Jarkko Hellsten Lahdesta, Matti Inkinen Parkanosta, Tapio Keränen Laukaasta, Miia Heikkinen Vantaalta ja Petri Hämäläinen Kotkasta.

”Nuorisoa ei kovin kiinnosta, jos kerrotaan, että ay-liike on saanut viime vuosina vain torjuntavoittoja. Ay-liikkeen pitäisi saada enemmän aikaan!”

”Jäsenkehitys näyttää nyt hyvältä.”

Kokouksessa on tapana muistaa vuoden aikana pyöreitä täyttäneitä. Nyt vuorossa oli kaksi Artoa: Tirkkonen Kuopiosta (kolmas vas.) ja Tuominen Kaarinasta (neljäs vas.). Onnittelijoina edustajiston varapuheenjohtaja Henry Träff (vas.), liiton varapuheenjohtaja Hannu Luukkonen, liiton puheenjohtaja Sauli Väntti ja edustajiston puheenjohtaja Juha Alatalo.