Päiväni edustajistossa

Kokkolalaistunut vihtiläinen Tomi Raitanen teki varasijalta paluun Sähköliiton edustajistoon, kun Pasi Lapinlehto samasta vaalipiiristä valittiin liiton hallitukseen. Seurasimme, miten tuoreen jäsenen päivä edustajiston kevätkokouksessa 12. toukokuuta sujui.

Edustajistossa kahdella aikaisemmalla vaalikaudellakin istunut Tomi ajeli kokoukseen Tampereelle uudelta kotipaikkakunnaltaan Kokkolasta. Lähtö oli puoli kuudelta ja matkaa taitettavana tuollaiset 300 kilometriä. Auton käytölle pitkällä matkalla oli perusteltu syy: edustajiston kokouksesta hänen oli määrä jatkaa Vihdin Sähköalantyöntekijät ry:n kevätkokoukseen. Hän toimii osaston sihteerinä.

‒ Vihdin osastossa on niin paljon kavereita, etten ole vielä vaihtamassa Kokkolan osastoon.

‒ Edustajiston syyskokoukseen marraskuussa matkustankin sitten nähtävästi junalla, kun junayhteys Kokkolasta Tampereelle toimii hyvin.

Kokousmateriaalit lähetetään edustajiston jäsenille postitse viikkoja aikaisemmin tutustuttavaksi. Nivaskassa on mukana esityslista liitteineen, työskentelyaikataulu ja kokousohjeet.

‒ Etukäteen kiinnostavin asia listalla on vaalijärjestys, jota on puitu jo edellisessäkin edustajistossa ja jota esitellään kokouksessa. Asioihin pystyy perehtymään lukemalla lähetetyn aineiston ja keskustelemalla muiden kanssa, Tomi tuumii.

Perillä kokouspaikalla ilmoittaudutaan johdon assistentti Minna Ahoselle. Tällä kertaa paikalla on 61 varsinaista jäsentä ja kaksi varajäsentä.
‒ Hyvältä tuntuu olla taas täällä, tuumii Tomi, joka yllättyi siitä, että varapaikka vaihtui varsinaiseksi jäsenyydeksi.
Hän arvelee tuntevansa 10–20 nykyistä edustajiston jäsentä. Tuttuja kasvoja on jonkin verran enemmän.
‒ Hyvä, että toimintaan tulee uusia ihmisiä. Jos on vähänkin poltetta hommaan, niin ei kun mukaan! Täällä tutustuu saman alan ihmisiin, saa tietoa ja hyviä vinkkejä ja neuvoja. Kaikki pelaavat samalla puolella ja pohtivat, miten alasta saataisiin vielä parempi.
Kokouksessa aloitettiin uusi käytäntö: yleiskeskustelu, jossa ohjeistuksen mukaan sai käyttää puheenvuoron mistä tahansa aiheesta, vaikka kotioloista. Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti (oik.) kiittelee edustajia hyvistä puheenvuoroista ja näkökulmista. Tomi seuraa keskustelua neljännen pöytärivin päässä.
‒ Viime vuosien positiivisia päätöksiä liitossa on ollut muun muassa jäsenmaksun alentaminen yhteen prosenttiin, Tomi nostaa tällä kaudella tapahtuneiden hyvien asioiden kärkeen.
‒ Kuuluin edellisillä kausilla sähköistys- ja sähköasennusalan johtokuntaan, ja väänsimme urakkatyöryhmässä työnantajapuolen kanssa urakkahinnoittelua uusiksi. Aika loppui kesken, mutta nyt sekin on saatu maaliin. Lisäksi liitto on saanut paljon oppilasjäseniä, Tomi jatkaa listaa ja toivoo, että opiskelijatkin uskaltautuisivat oman osastonsa kokouksiin.

Kokous on ohitse, ja matka jatkuu kohti Vihtiä. Tomille jää vielä aikaa järjestellä kyseistä osaston kokousta.

‒ Edustajiston kevätkokouksissa on yleensä vähän kevyempi esityslista kuin syyskokouksissa, jolloin suunnitellaan tulevaa vuotta. Kaikkein eniten päätöksiä tehdään vaalien jälkeen uuden edustajiston aloittaessa, kun valitaan henkilöitä liiton elimiin.

Tomi arvelee olevansa kohtuullisen hyvin perillä liiton päätöksenteosta.

‒ Osaston sihteerinä osastotiedotteet tulee luettua, nyt myös hallituksen pöytäkirjat. Tes-neuvotteluiden aikana kävin viikoittain liiton kotisivuilla katsomassa, olisiko uutta tietoa tarjolla.

Teksti: Minna Järvenpää

Kuvat: Minna Järvenpää ja Tomi Raitanen