#VoitollaTyöhön kertoo liittojen koordinoidusta yhteistyöstä

Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti korosti liittojen hallintojen tapaamisessa avoimuuden ja läpinäkyvyyden merkitystä yhteistyössä. Taustalla muiden SAK:laisten liittojen puheenjohtajia.

Viime viikon lopulla lanseerattu tunniste #VoitollaTyöhön kuvastaa SAK:laisten ammattiliittojen aloittamaa koordinoitua yhteistyötä työehtosopimuskierroksella. Tunniste näkyi ensimmäisiä kertoja perjantaina 4. lokakuuta sosiaalisen median kanavissa, ja kierroksen aikana se tullee toistumaan lukuisia kertoja.

Koordinoituun yhteistyöhön perehtyivät ensimmäisinä ammattiliittojen hallinnot, jotka kokoontuivat noin 200 hengen voimin suunnittelemaan yhteistyötä tarkemmin työntekijöiden työehtojen puolustamiseksi perjantaina 4. lokakuuta.

Sähköliittolaiset olivat matkassa yhdentoista hengen voimalla. “Superviikonloppuun” kuului liittohallintojen tapaamisen lisäksi lauantain Tulevaisuus tänään -keskustelutapahtuma, molemmat Helsingissä.

Liittopuheenjohtajien terveisissä perjantaina puheenjohtajamme Sauli Väntti toi esille huolemme paikallisen sopimismahdollisuuden ulottamisesta järjestäytymättömään kenttään.

– Nämä lakimuutokset uhkaavat työehtosopimusten yleissitovuutta ja yritysten välistä reilua kilpailua.

– Odottavalla kannalla, Sähköliiton hallituksen jäsen Petri Samiola (oik.) Vhdistä kuvaili tunnelmia ”superviikonlopun” alkajaisiksi ennen liittohallintojen kokoontumista. Mukana myös liiton varapuheenjohtaja Hannu Luukkonen (kesk.) ja edustajiston puheenjohtaja Juha Alatalo.
Edustajistomme varapuheenjohtaja Henry Träff Keuruulta ja Sauli Väntti vaihtoivat työmarkkina- ja muita kuulumisia ennen yhteiskokousta.

Yhdessä enemmän kuin yksittäisinä liittoina

Mitä koordinoitu yhteistyö, jossa Sähköliitto on puheenjohtajan sanoin sydämellä mukana, sitten oikein tarkoittaa? Se toimii vastavoimana työnantajapuolen koordinaatiolle, jonka liittojen neuvottelijat ovat kohdanneet menneillä kierroksilla.

– Se edellyttää meiltä tiedon jakamista, avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Toimimalla avoimesti ja reilusti yhdessä olemme enemmän kuin yksittäiset ammattiliitot ja niiden jäsenet.

Yhteistyötä tekevät liitot ovat Sähköliiton lisäksi Teollisuusliitto, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Rakennusliitto, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT sekä Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL.

Yhteistyön yksityiskohtia saapuivat hiomaan myös sähköliittolaiset Jari Virtanen Heinolasta, Arto Mäkinen Kouvolasta ja Jari Korpela Hämeenlinnasta.

Luottamuksen ilmapiiri liittojen kesken

Meidän ja muiden liittojen ykkösasia neuvottelukierroksella? Luottamuksen taso työnantajapuolen kanssa? SAK:n liittojen koordinoidun yhteistyön toimivuus?

Näitä kysymyksiä pureksittiin tuoreeltaan lauantain 5. lokakuuta Tulevaisuus tänään -keskustelutapahtuman liittojohtajatentissä, joka koski neuvottelukierrosta ja edellisenä päivänä julkistettua koordinoitua yhteistyötä.

Sauli Väntti nosti edellispäivän tapaan isoimmaksi kysymykseksemme paikallisen sopimisen, joka järjestäytymättömiin yrityksiin ulottuessaan murentaisi jo yleissitovuutta.

– Meillä on pitkäaikaiset ja hyvät suhteet työnantajaliittojen kanssa, korosti puheenjohtajamme mutta arveli samalla, että neuvottelupöytään ilmaantuvat hallitusohjelman sisältämät työelämäheikennykset. – SAK:laisten liittojen yhteistyössä luottamus on hyvällä tasolla, ja se kasvaa, hän kommentoi luottamuskysymystä.

– En malta olla sanomatta, mitä meidän pitäisi viime kädessä tavoitella: koordinaation tulisi olla niin vahva, että sopimukset alkaisivat ja päättyisivät samaan aikaan, hän visioi.

Tämä ja muut Tulevaisuus tänään -keskustelut ovat katsottavissa myös tallenteena järjestäjän eli SAK:n YouTube-kanavalla.

Sähköliittolaisten edustus liittohallintojen yhteistapaamisessa täytti yhden penkkirivin. Etualalla vastaava sopimusasiantuntija Jari Ollila.