Sauli Väntti: Paikallista sopimista pakko rajoittaa työehtosopimuksissa, ellei lakiluonnosta paranneta

Puheenjohtaja Sauli Väntti puhumassa medialle SAK:n eilisessä tiedotustilaisuudessa. Mukana olivat lisäksi SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta (etualalla), Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko ja JHL:n puheenjohtaja Håkan Ekström. Kuva: SAK

Sähköliitto ilmoitti eilen ensi viikoksi uusia poliittisia työnseisauksia samoille teollisuuden ja polttoaineen jakelun toimipaikoille, joilla on käynnissä sunnuntaina päättyväksi ilmoitettu kahden viikon työnseisaus.

Monet hallituksen työelämää koskevat heikennykset ovat jo edenneet ilman, että palkansaajien näkökulmia ja huolia olisi mitenkään otettu huomioon. Myös esitys paikallisen sopimisen ”edistämisestä” eli laajentamisesta järjestäytymättömään kenttään on ehtinyt jo lausuntovaiheeseen. Sähköliitto on antamassa esitykseen oman lausuntonsa määräaikaan eli 12. huhtikuuta mennessä.

‒ Jos lakiluonnos menee läpi tuollaisenaan, järjestäytymättömissäkin yrityksissä voidaan käytännössä sopia täysin vapaasti ilman koulutettua luottamusmiestä esimerkiksi palkoista ja palkkausjärjestelmästä, muistuttaa Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti.

Paikallinen sopiminen sinällään maittaa Sähköliitolle; siitä on hyviä kokemuksia liiton energia-ICT-verkostoalan työehtosopimuksen ansiosta. Siihen sisältyy laajat mahdollisuudet sopia asioista paikallisesti.

‒ Ne eivät voi jatkua nykyisen laajuisina, mikäli lakiluonnos tulee sellaisenaan voimaan. Siinä tilanteessa meidän on valmistauduttava rajoittamaan paikallista sopimista merkittävästi tulevalla neuvottelukierroksella.

Energia-ICT-verkostoalan työehtosopimus on voimassa maaliskuun 2025 loppuun.

‒ Paljon vahinkoa ehtii tapahtua sitä ennen, puheenjohtaja uumoilee ja sanoo, ettei voi sulkea pois sähköntuotantoon kohdistuvia työtaisteluita sähköliittolaisten ja heidän työehtojensa suojelemiseksi.