← Takaisin Sähköliiton sivuille

Close this search box.

Liitot yhdessä tulevienkin sukupolvien puolesta

‒ On iso asia, että toimimme yhdessä, kiittelee yhdyshenkilö Tuomas Torvinen liittojen välistä solidaarisuutta.

Sähköliitto jatkaa viikolla 13 poliittisia työnseisauksia, jotka alkoivat 11. maaliskuuta isoilla teollisuuden toimipaikoilla ja polttoaineen jakelussa. Näillä, kuten muillakin jo syksyllä alkaneilla Painava syy -työnseisauksilla, vastustetaan hallituksen suunnittelemia leikkauksia ja työelämäheikennyksiä.

Kolmanteen viikkoon venyvässä kohdennetussa lakossa ovat mukana myös Teollisuusliitto, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT, Rakennusliitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM.

Yksi lakkotoimipaikoista on Outokumpu Stainless Tornion tehdas. Sähköasentajien yhdyshenkilönä toimiva Tuomas Torvinen sanoo, että sähköliittolaiset työntekijät ovat osallistuneet lakkoon laajasti. Tiettyä suojelutyötä niin Sähköliiton kuin Teollisuusliitonkin jäsenet joutuvat tehtailla tekemään, jotta tuotantokoneille ei aiheudu vahinkoa.

– Erittäin hyvällä mielellä olemme olleet. Tässä on meneillään niin suuria asioita, hän sanoo. – Harmi, että ministeri Satonen ei ole tullut yhtään vastaan.

Tuomaksen mukaan hallituksen toimet ovat niin rajuja, ettei työntekijöille jää muuta vaihtoehtoa kuin osoittaa mieltään lakoin.

– Seisomme vahvasti näiden toimien takana ja niin pitkään kuin tarvitsee. Ei Suomea ole ennenkään saatu nousuun köyhiä ja pieniä ihmisiä päähän potkimalla.

Tornion terästehtailla Sähköliiton jäsenistöä huolettavat hallituksen toimissa erityisesti paikallisen sopimisen laajennukset sekä lakko-oikeuden rajaaminen.

– Meille oli jo aikoinaan hyvin pitkä tie, kun Sähköliitto menetti työehtosopimuksen ja saimme lopulta väännettyä paikallisen sopimuksen. Jos paikallista sopimista laajennetaan järjestäytymättömiin yrityksiin, kuka niitä sopimuksia sitten valvoo? Sopimuksista tulee aivan villi viidakko.

Satosen teekutsuista ei ollut apua

Yhdyshenkilön mielestä on todella huolestuttavaa, että nyt ollaan repimässä rikki suomalaista neuvottelukulttuuria.

– On järkyttävää, että tälle tielle on lähdetty.

Hän pitää isona asiana, että SAK:laiset liitot osallistuvat lakkoon laajasti: sähkö- ja teollisuusliittolaisten yhteistyö on aina toiminut työpaikalla hyvin.

Tuomaksen mielestä pattitilanne työmarkkinoilla ei ratkea ennen kuin maan hallitus, työntekijät ja työnantajat istuvat neuvottelupöytään.

– SAK:laiset liitot tekivät jo hyvän vastaantulon. Mutta työministeri Satosen luona päästiin käymään vain teekutsuilla. Pääministeri Orpon johdolla pitää ryhtyä nyt neuvottelemaan. Eivät nämä solmut muuten aukea.

Isot työnantajat etunenässä voisivat tuoda ratkaisun

Terästehtaan pääluottamusmies Tommi Sauvolainen Teollisuusliitosta sanoo, että lakkoväsymystä ei työntekijöissä näy. Nyt taistellaan myös tulevien sukupolvien puolesta.

Surullista on, että lakkoa on yhä jatkettava hallituksen peräänantamattomuuden vuoksi.

– Minulle työnantaja sanoo, että käsitätkö millaisia taloudellisia vaikutuksia tämä lakko aiheuttaa. Tokihan minä sen pääluottamusmiehenä käsitän mutta sitä en, miksi työnantaja on valmis ottamaan näin paljon takkiin. Ilmeisesti he laskevat näille toimille niin paljon arvoa tulevaisuudessa, että vääntö kannattaa.

Paitsi ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus, myös paikallisen sopimisen laajennukset huolettavat työntekijöitä. Outokumpu on toistaiseksi järjestäytynyt työnantaja, mutta tulevaisuudesta ei tiedä.

– Pelko on, että tulevaisuudessa työnantaja voi sanella entistä enemmän. Asiat voidaan verhota paikalliseksi sopimiseksi, kun meillä ei ole voimaa puolustautua, koska lakko-oikeutta ollaan myös voimakkaasti rajoittamassa.

Tommi Sauvolainen pitää arvokkaana, että SAK:lainen liittoperhe osallistuu lakkoon laajasti.

– Tämä osoittaa, että solidaarisuutta on edelleen. Palkansaajien etuja on valvottava yhdessä, jotteivat ne murene. Yhdessä olemme vahvempia.

Työantajien astuminen julkisuuteen voisi auttaa ulospääsyn löytämiseen vaikeasta työmarkkinatilanteesta.

– Toivon, että isot työnantajat vaatisivat asioiden sopimista yhteisessä neuvottelupöydässä. Ei tätä voida loputtomiin jatkaa.

– Ei tällainen syrjäinen vientimaa voi ruveta kilpailemaan halpatyövoimalla. Meidän on kilpailtava osaamisella, laadulla ja korkealla koulutuksella.

Caverion Suomen Tornion yksikön luottamusmies Sami Huru Rakennusliitosta sanoo, että liiton jäsenistö on vahvasti tukemassa lakkoa.

– Yhteisellä asialla ollaan. Meidänkin jäsenistössämme on valmiutta jatkaa vieläkin pidempään, enkä uskokaan, että tämä vielä tähän loppuu.

Sähköliiton yhdyshenkilö Tuomas Torvinen, teollisuusliittolainen pääluottamusmies Tommi Sauvolainen ja rakennusliittolainen luottamusmies Sami Huru haluavat hallituksen neuvottelupöytään. Liittojen yhteinen lakko on osoitus laajasta joukkovoimasta.

Teksti: Tiia Kyynäräinen

Kuvat: Jaakko Heikkilä