SAK:n hallitus päättää jatkosta työministerin tapaamisen jälkeen

SAK:n tänä aamuna kokoontunut hallitus päätti, että SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta tapaa työministeri Arto Satosen huomenna keskiviikkona ennen kuin mahdollisista poliittisten lakkojen jatkotoimista ilmoitetaan.

Keskusjärjestön hallituksen kokous jatkuu tapaamisen jälkeen.

SAK:n Verianilla ensimmäisellä lakkoviikolla 13.–17. maaliskuuta teettämän kyselyn mukaan 54 prosenttia suomalaisista hyväksyy SAK:n ja sen jäsenliittojen lakot, joilla vastustetaan hallituksen työelämäheikennyksiä. 40 prosenttia ei hyväksy, ja 6 prosenttia ei tiedä kantaansa. Kyselyyn vastasi 1 653 henkilöä.

– Ihmisten tuki on edelleen vahvaa. Yli puolet suomalaisista hyväksyy toimet, eivätkä lakot ole tukea muuttaneet. Vahvaa tuki on ylipäätään työntekijöiden ja erityisesti jäsenliittoihimme kuuluvien keskuudessa, Eloranta kertoo.

SAK on tarjonnut kompromissia jo ennen lakkojen alkua, ja ehdotus on toimitettu hallitukselle.

– Toivomme ja odotamme neuvotteluiden alkua. Ne voisivat alkaa, mikäli paikallisen sopimisen ja työrauhan lainsäädännössä otettaisiin huomioon työntekijöille keskeisiä näkökulmia ja huolia. Sen jälkeen voisimme aloittaa kaksikantaiset neuvottelut työmarkkinamallista ja päästä eteenpäin.

Viime viikon maanantaina 11. maaliskuuta alkaneiden lakkojen on ilmoitettu päättyvän tämän viikon jälkeen.