Keskeytyikö palkanmaksusi toisten työntekijöiden työtaistelun vuoksi?

Työsopimuslain 2 luvun 12 §:n mukaan työnantajalla on palkanmaksuvelvollisuus 7 päivän ajanjaksolta, jos työ joudutaan keskeyttämään toisten työntekijöiden työtaistelun vuoksi.

Useilla Sähköliiton jäsenten työpaikoilla on nyt tapahtunut tai tapahtumassa tilanne, jossa työt on keskeytetty. Työnantajat ovat yhteisen päätöksensä mukaisesti myös keskeyttämässä palkanmaksun työhaluisilta edellä mainitun lain vastaisesti.

Jos palkanmaksusi keskeytyy töiden estymisen takia, ilmoittaudu TE-toimistoon työnhakijaksi viimeistään ensimmäisenä palkattomana päivänä. Ilmoita TE-toimistolle työntekosi estyneen toisen työntekijäryhmän työtaistelutoimenpiteen ajalta. Työttömyyskassa voi maksaa ansiopäivärahaa vain niiltä päiviltä, joina työnhakusi on voimassa.

Sähköliiton hallitus käsittelee jäsenten toimeentulon turvaamiseen liittyviä kysymyksiä perjantaina 15.3. ja tiedottaa päätöksistään viikolla 12.

Tärkeintä on tässä vaiheessa muistaa, että Sähköliitto on tilanteessa jäsentensä tukena – ketään ei jätetä yksin!

Ohjeistamme jäseniämme työtaistelutilanteen edetessä, joten seuraathan uutisointiamme sekä sähköpostitse tulevia tiedotteita.