Sähköliiton edustajiston julkilausuma: Luovat ratkaisut avuksi venäläisestä energiasta luopumiseksi

Sähköliiton edustajiston kevätkokous on päättynyt julkilausumaan.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on mullistanut nopeasti energiatilanteemme näkymät. Fennovoima purki Hanhikiven ydinvoimalan laitetoimitussopimuksen venäläisen Rosatomin tytäryhtiön kanssa; pitkään rakenteilla olleen ja jo satoja miljoonia euroja maksaneen voimalan tulevaisuus ei ratkea nopeasti. Neste on ilmoittanut tuovansa maahan viimeisiä öljylasteja Venäjältä.

Tilastokeskuksen ja Luonnonvarakeskuksen laskelmien mukaan hieman yli kolmannes Suomen viime vuoden energiankulutuksesta katettiin venäläisellä tuonnilla. Riippuvaisin Suomi on ollut Venäjän maakaasusta: 92 prosenttia viime vuoden kulutuksesta tuotiin Venäjältä. Suurin tarvitsija on teollisuus. Pahimmillaan tehtaita voidaan joutua sulkemaan, jos Venäjän kaasusta ei ehditä irtautua hallitusti prosesseja muuttaen, vaan Venäjä sulkee kaasuhanat äkkinäisesti.

Lyhyellä aikavälillä venäläisestä energiasta luopuminen tarkoittaa sitä, että on löydettävä korvaavat toimittajat. Pidemmällä aikavälillä asiat on ajateltava perusteellisesti uudelleen ja tehtävä mittavia investointeja. Vaaditaan luovuutta: yksi esimerkki siitä on suunniteltu Suomen ja Viron yhteinen LNG- eli nesteytetyn maakaasun terminaalilaiva, jonka pitäisi toimia jo ensi talvena.

Sähköisten alojen ammattilaisina olemme avainasemassa, kun jätämme arvaamattoman naapurimme energian, korvaamme sen muilla vaihtoehdoilla ja kehitämme uusia ratkaisuja. Energia-, ICT- ja verkostoaloilla työskentelevät sähköliittolaiset työskentelevät sen eteen, että energiaa tuotetaan ja siirretään ja tietoliikenneyhteydet toimivat. Muilla sähköisillä aloilla työskentelevät jäsenemme varmistavat esimerkiksi, että junat kulkevat raiteilla, teollisuuden automaatiojärjestelmät toimivat, hissit kulkevat ja hälytyslaitteet hälyttävät silloin, kun on tarvis.

Voi olla, että me suomalaiset joudumme vielä säännöstelemään energiaa, jos ratkaisuja ei löydy nopeasti. Lopulta vaivannäkö on kuitenkin sen arvoista.