Puolustuskiinteistöt kieltäytyy solmimasta työehtosopimusta ‒ Sähköliitto jätti työtaisteluvaroituksen

Sähköliitto on tänään jättänyt työtaisteluvaroituksen valtion liikelaitokselle Puolustuskiinteistöille. Mikäli ratkaisua ei löydy, kuukauden kestävä työtaistelu alkaa 30. toukokuuta. Se koskee suoraan kymmeniä sähköliittolaisia sekä tukitoimien kautta tuhansia sähköliittolaisia.

Sähköistys- ja sähköasennusalalla, energia-ICT-verkostoalalla sekä huolto- ja kunnossapitoalalla työskentelevät sähköliittolaiset eivät tee työtaistelun aikana töitä pääesikunnassa, varuskunnissa tai muissa puolustushallinnon kiinteistöissä, joista Puolustuskiinteistöt vastaa. Muun muassa tietoliikenneasennukset, sähkötyöt ja sähköverkon parannustyöt jäävät tekemättä strategisesti tärkeissä kohteissa.

Työtaisteluvaroituksen syynä on se, että työnantajapuoli Puolustuskiinteistöt kieltäytyy solmimasta työehtosopimusta Sähköliiton kanssa. Sähköliittolaisten työehdot ja edustus ovat vakavassa vaarassa valtion liikelaitoksen turvautuessa toimintaympäristöön täysin kuulumattomaan neuvottelukulttuuriin.

Historiallisessa tilanteessa, jossa Venäjä on hyökännyt naapuriinsa Ukrainaan ja Suomi hakee puolustusliitto Naton jäsenyyttä, puolustushallinnon kiinteistöjen häiriötön toiminta ja turvallisuus on aivan ensisijainen asia. Työhönsä sitoutuneilla ja maanpuolustushenkisillä sähköliittolaisilla ei kuitenkaan ole vaihtoehtoa valtion liikelaitoksen sanelun edessä: ilman työehtosopimuksen antamaa suojaa omiin työehtoihin olisi mahdotonta vaikuttaa.

Puolustuskiinteistöt aloitti toimintansa viime vuoden alussa Senaatti-kiinteistöjen tytärliikelaitoksena; sitä ennen se tunnettiin nimellä Puolustusvoimien Rakennuslaitos. Puolustuskiinteistöjen palveluksessa työskentelevät sähköliittolaiset ovat tämän vuoden maaliskuun loppuun saakka työskennelleet Sähköliiton ja Puolustusministeriön välisen työehtosopimuksen ehdoilla.

Päättyneellä sopimuksella on pitkät perinteet. Uudesta Sähköliiton ja Puolustuskiinteistöjen välisestä sopimuksesta on neuvoteltu useaan otteeseen, mutta toukokuun alussa työnantajapuoli ilmoitti täysin yllättäen, ettei aio solmia työehtosopimusta.