Poliittiset työnseisaukset jatkuvat keskeytyksettä viikolla 14

Olemme tänään ilmoittaneet jatkavamme poliittisia työnseisauksiamme keskeytyksettä ensi viikon eli viikon 14. Nyt käynnissä olevien aiemmin ilmoitettujen työnseisauksien oli määrä päättyä sunnuntaina 31. maaliskuuta.

Lakkotoimipaikat pysyvät samoina teollisuuden ja polttoaineen jakelun työpaikkoina kuin edeltävinä viikkoina. Työnseisaukset järjestetään alla luetelluilla toimipaikoilla, ja ne koskevat 1. huhtikuuta kello 00.00–7. huhtikuuta kello 23.59 alkavia työvuoroja:

• Outokumpu Chrome Oy, Tornion tehdas
  • Outokumpu Stainless Oy, Tornion tehdas
  • SSAB Europe Oy, Raahen tehdas
  • Raahen rautatehtaan Ruokalaosuuskunta
  • Okmetic Oy
  • Neste Oyj, Porvoon jakeluterminaali, Porvoon satama, Naantalin terminaali, Naantalin satama, Kemin terminaali, Kokkolan terminaali

Työnseisauksien piirissä ovat toimipaikkojen palveluksessa tai niillä työskentelevien alihankkijoiden palveluksessa olevat sähköliittolaiset. Jos kuulut viimeksi mainittuihin, työnantajasi tulisi osoittaa sinulle töitä muissa kohteissa. Mikäli tähän ei ole mahdollisuutta, työnseisaus koskee myös sinua.

Poliittisten työnseisausten jatkaminen on välttämätöntä, sillä hallitus on yhä runnomassa läpi ennennäkemättömiä työelämäheikennyksiä eikä ole suostunut kuuntelemaan saati ottamaan huomioon palkansaajien näkökulmia.

Työelämää ja työehtoja romuttava hallituksen esitys paikallisen sopimisen laajentamisesta on parhaillaan lausuntokierroksella, joka päättyy 12. huhtikuuta. Laajentaminen tarkoittaa, että kaikki paikallisen sopimisen mahdollisuudet tulisivat myös työnantajajärjestöihin järjestäytymättömien yritysten ulottuville ilman minkäänlaisia velvollisuuksia. Tämä vaarantaisi sähköliittolaistenkin työehdot, sillä merkittävä osa jäsenistämme työskentelee pienten järjestäytymättömien yritysten palveluksessa. Paikallisen sopimisen laajentuessa järjestäytymättömät yritykset voisivat helposti painostaa työntekijänsä heille epäedullisiin sopimuksiin.

Yleissitovat, järjestäytyneiden työnantajien solmimat työehtosopimukset ovat tähän saakka taanneet säälliset työehdot järjestäytymättömiinkin yrityksiin.

Lisätietoa työtaistelupäätöksistä saat soittosarjoistamme:

• työsuhdeneuvonta 03 252 0700
  • järjestämis- ja järjestötyö 03 252 0600