← Takaisin Sähköliiton sivuille

Close this search box.

4 500 sähköliittolaista keskeyttää työt teollisuudessa ja pk-seudulla 1.–2. helmikuuta

Olemme tänään ilmoittaneet kahden vuorokauden mittaisista poliittisista työnseisauksista 1.–2. helmikuuta. Teollisuuden lakot järjestetään noin 300 yrityksessä ja niiden noin 700 toimipaikassa ympäri maata. Lista yrityksistä ja toimipaikoista on liitteenä; mukana ovat muun muassa SSAB Europe Oy, Konecranes Finland Oy ja Outokumpu Stainless Oy.

Teollisuuden toimipaikat 1. – 2.2.2024.pdf

Teollisuuden työnseisaus koskee sähköliittolaisia, jotka työskentelevät listalla olevien yritysten palveluksessa tai kyseisillä työpaikoilla työskentelevien alihankkijoiden palveluksessa. Jos kuulut viimeksi mainittuihin, työnantajasi tulisi osoittaa sinulle töitä muissa kohteissa. Mikäli tähän ei ole mahdollisuutta, työnseisaus koskee myös sinua.

Toinen poliittinen työnseisaus järjestetään Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla samalla tavoin kuin Rakennusliitto on ilmoittanut. Lakko koskee kaikkia töitä näiden kaupunkien alueilla sähkön ja lämmön tuotantoa ja jakelua, raideliikenteessä tehtäviä töitä sekä Suomen Erillisverkot Oy:n töitä lukuun ottamatta.

Lakon piiriin kuuluvat kaikki Helsingin, Espoon ja Vantaan alueella työskentelevät sähköliittolaiset: ne, joiden työhönottopaikka tai toimipiste on alueella, kuin myös ne, joiden työhönottopaikka sijaitsee muualla Suomessa.

Jos työhönottopaikkasi on muualla Suomessa mutta työskentelisit lakon aikana pääkaupunkiseudulla, työnantajasi tulee ensisijaisesti osoittaa sinulle töitä muualla. Jos tätä mahdollisuutta ei ole, työnseisaus koskee myös sinua.

Nyt ilmoitettujen työtaistelutoimien piirissä on noin 4 500 sähköliittolaista. Molempien työtaisteluiden ulkopuolelle on rajattu hengen ja terveyden ja omaisuuden suojaamiseen liittyvät välttämättömät työt.

Hallitus käsittelee lisätoimia ensi viikolla

Sähköliiton hallitus kokoontuu ensi viikolla päättämään mahdollisista muista työtaistelutoimista, ja niistä kerrotaan, kun päätökset on tehty.

Työtaistelutoimet ovat vastalause hallituksen päätöksille ja suunnitelmille, jotka osuvat raskaasti työntekijöihin ja työttömiin sekä sosiaaliturvaan ja joilla on vain vähäisiä työllisyys- ja säästövaikutuksia. Nämä ja aiemmin toteutetut toimet ovat osa SAK:n ja jäsenliittojen Painava syy -kampanjaa.

Lähde ensimmäisenä lakkopäivänä mielenosoitukseen!

Ensimmäisenä työtaistelupäivänä torstaina 1. helmikuuta SAK ja STTK järjestävät STOP nyt -mielenosoituksen Helsingin Senaatintorilla kello 12–14. Jos kuulut lakkojen piiriin, sinulla on nyt mahdollisuus lähteä osoittamaan mieltäsi hallituksen toimia vastaan muiden liittojen jäsenten kanssa.

Ilmoittaudu mukaan mielenosoitukseen ja maksuttomiin yhteiskuljetuksiin täällä.

Lisätietoa mielenosoituksesta löydät aiemmasta uutisestamme ja SAK:n sivuilta

Lue seuraavaksi