Työporukka sai varmuutta urakkahommiin paikallisessa koulutuksessa

Oman alan työehtosopimus on toki tuttu pääluottamusmies Heikki Kaiposelle ja Timo Tervahaudalle, ja tulkinnoista keskustellaan myös työkavereiden kesken. Urakkamääräyksistä ja -laskennasta tuli kuitenkin runsaasti uutta tietoa ja selvennyksiä.

Menestysreseptistä täytyy olla kyse, kun kolmattakymmentä saman työpaikan työntekijää kokoontuu kesäiseksi viikonlopuksi kouluttautumaan. Oulun Sähköntyöntekijäin Ammattiosasto N:o 1 ja Bravidan työntekijät hyödynsivät Sähköliiton tarjoamaa mahdollisuutta paikalliseen koulutukseen, ja aiheena olivat urakkamääräykset ja -laskenta.

Kouluttajaksi matkasi Sähköliiton työehtoasiantuntija Mika Sarja, joka on vetänyt näitä molempia sähköistys- ja sähköasennusalan tes-kursseja myös valtakunnallisesti.

Kurssilaisten joukossa oli muun muassa kärkimies ja pääluottamusmies Heikki Kaiponen, joka kertoo lähteneensä hakemaan viikonloppukurssilta varmuutta urakkalaskentaan oman perehtymisen täydennykseksi.

Osallistujiin niin ikään kuulunut sähköasentaja Timo Tervahauta laskeskelee suorittaneensa urakkalaskentakurssin vajaat kymmenen vuotta sitten, joten päivityksille oli tarvis. Hän olikin yhtenä puuhaamassa tätä pitkään toiveissa ollutta kurssia Ouluun.

Lauantaina määräyksiä, sunnuntaina laskentaa. Työhuonekunta käytti toukokuisen viikonlopun opiskeluun.

Miten vaikutan omiin ansioihini?

Miksi juuri urakkapuolen asiat kiinnostivat työpaikalla niin, että ajatusta paikallisen koulutuksen järjestämisestä alettiin viedä eteenpäin?

‒ Meillä on paljon sellaisia töitä, joita on mahdollista tehdä urakalla, ja asentajia kiinnostaa perehtyä syvällisemmin urakkalaskentaan. Ja totta kai kiinnostaa, miten se vaikuttaa omiin ansioihin, sanoo noin 70:ää työntekijä edustava Heikki.

‒ Näille koulutuksille on tosiaan tarvetta asentajien keskuudessa. Tarvetta olisi varmaan myös muilla työpaikoilla. Nykyisellään urakkaan sisällytetään paljon erilaisia työtehtäviä, kuten siivousta, roskien lajittelua, P1-puhtausluokka, nosturitarkastuksia, valvojakierroksia, työmaakokouksia…, Timo luettelee. ‒ On tärkeää tietää, mitkä työt sisältyvät työryhmälle urakkaan kuuluvina ja mistä töistä tulisi maksaa erillinen korvaus.

Koulutuksen jälkeen Timo oli tyytyväinen sen vastaanottoon:

‒ Oli kiva nähdä, että se herätti meidät keskustelemaan ja ajattelemaan, miten asioiden kuuluisi hoitua.

‒ Viikonlopusta jäi ainakin se mieleen, että laskemalla ja urakoimalla voi vaikuttaa omiin ansioihin ja että ennen aloitusta sopimukset tulee hoitaa kuntoon. Silloin homma on kaikille osapuolille selvä, Heikki jatkaa.

Koulutusta oli odotettu paikkakunnalle jo pitkään.

Matkustaminen minimissä

Koulutuksen suosioon vaikutti osaltaan se, että sitä oli toivottu ja odotettu pitkään. Mutta painoarvoa oli myös sillä, että koska se oli paikallista koulutusta, matkustaminen jäi minimiin.

‒ Silloin sille on helpompi järjestää tilaa kalenterista, Timo arvelee.

‒ Totta kai sillä oli iso vaikutus, että saatiin tämä järjestymään Ouluun ja vieläpä meidän omalle porukalle, jossa ihmiset tuntevat toisensa, Heikki lisää.

Molemmilla miehillä on toiveita myös muista koulutuksista, jotka olisi ihanteellisinta päästä suorittamaan lähellä kotia, joko liiton järjestäminä tai osaston järjestämänä paikallisena koulutuksena. Tuoreena pääluottamusmiehenä Heikki arvostaisi tehtävään hoitamiseen lisävarmuutta tuovaa luottamusmieskurssia ja Nuottasaaren tehdasalueen kärkimiehenä kärkimieskurssia. Timo haluaisi urakkamääräysten ja -laskennan jälkeen urakkalaskentaohjelma ASPAa koskevalle kurssille.

‒ Kouluttautumisesta on aina hyötyä, varsinkin, kun pääsee itselle mielekkäälle kurssille. Se tuo työhön ihan uutta motivaatiota, Heikki toteaa.

Entä mitä tuumaa kouluttaja?

‒ On mukava kouluttaa motivoitunutta porukkaa ja todella hienoa, että yhdestä työhuonekunnasta tuli näin runsaasti osanottajia. Kursseilla käytiin paljon hyviä keskusteluja. Saadun palautteen perusteella kaikki oppivat jotain uutta ja kursseihin oltiin tyytyväisiä, Mika Sarja sanoo.

9 faktaa paikallisesta koulutuksesta

Lue paikallisesta koulutuksesta tarkemmin aiemmin julkaistusta uutisestamme.

Teksti: Minna Järvenpää

Kuvat: Tapio Heikkinen