3 x teeäsveen arkea

Työsuojeluvaltuutettu, tuttavallisemmin ja lyhyemmin tsv on vaaleilla valittu työpaikan luottamushenkilö, joka edustaa työntekijöitä ja jolla on tehtävänsä takia sekä velvollisuuksia että oikeuksia. Tapaa kolme sähköliittolaista teeäsveetä: yksi on hoitanut tehtävää pitkään, toinen aloitti toisen kautensa juuri ja yksi aloittelee ensimmäistä tsv-vuottaan.

(Tämä juttu on julkaistu alun perin Vasaman numerossa 2/2022.)

Heikki Vento, Imatra
Työpaikka: Insta Automation Oy
Sopimusala: teknologiateollisuus
Työsuojeluvaltuutettuna: 20 vuotta

Kiinnostaako työsuojelu ja hyvä työympäristö työpaikallasi?

‒ Nuorten kiinnostus työsuojeluasioita kohtaan on selvästi herännyt. Näiden 20 vuoden aikana hyvän työympäristön merkitys on kasvanut, ja siitä myös puhutaan enemmän.

Missä ovat oman alasi ja työpaikkasi vaaran paikat, mikä kuormittaa?

‒ Työtämme on teollisuusautomaatio, ja sitä leimaavat pitkät välimatkat komennuspaikkakunnille, kiristyneet projektiaikataulut sekä lisääntynyt monikulttuurisuus työkohteissa. Eniten vaaranpaikkoja aiheuttavat kiire ja työmatkat.

Milloin tunnet onnistuneesi luottamustehtävässäsi?

‒ Koen onnistuneeni silloin, kun olemme pystyneet päivittämään vanhat toimintamallit paremmiksi ja työturvallisuus on sen ansiosta lisääntynyt. Työvaatetus ja suojavarusteet on vuosien mittaan päivitetty useampaan kertaan: kaikille on saatu hiotut suojalasit ja viiltosuojakäsineet. Työkalujakin on uudistettu tarpeen mukaan.

‒ Tärkeänä pidän sitäkin, että olen työsuojelutoimikunnan kautta päässyt vaikuttamaan esimerkiksi työterveyshuollon tarjoamiin sopimuksiin.

Mikä on tiukin tilanne, johon olet työsuojeluvaltuutettuna joutunut?

‒ Muutama yksittäinen tapaturma ja vaaratilanne ovat tietysti jääneet mieleeni, mutta päällimmäisenä juuri nyt on koronapandemia ja sen aiheuttamat ongelmatilanteet työkohteissa. Koronasta on koitunut paljon poissaoloja, ja viruksen aiheuttamat lukuisat tartunnat ovat ruokkineet myös turvattomuuden tunnetta. Epätietoisuutta ja kysymyksiä on syntynyt varotoimista, joilla taudin leviämistä on pyritty estämään.

Kuinka itse pidät huolta työhyvinvoinnistasi?

‒ Harrastan talvisin laskettelua ja kesäisin veneilyä, mökkeilyä sekä ulkoilua luonnossa. Akkuni latautuvat, kun vietän aikaa perheen ja ystävien kanssa.

Leo Ruusila, Palokka
Are Oy, Jyväskylä
Sopimusala: 005 sähköistys- ja sähköasennusala
Työsuojeluvaltuutettuna: 1.1.2022 alkaen

Kiinnostaako työsuojelu ja hyvä työympäristö työpaikallasi?

‒ Vapaaehtoisia työsuojeluvaltuutetun tehtävään ei ilmoittautunut juuri ollenkaan. Se ihmetyttää, koska hyvä työympäristö ja työsuojelu kuitenkin kiinnostavat käytännössä jokaista työntekijää.

Missä ovat oman alasi ja työpaikkasi vaaran paikat, mikä kuormittaa?

‒ Työskentelen kiinteistöpalvelujen sähköasentajana. Meillä hommat vaihtelevat suurista muuntamosaneerauksista yksittäisten valaisimien vaihtamisiin. Työ on monimuotoista, sillä jokainen tehtävä on erilainen. Asentajien on perehdyttävä kaikkiin eteen tuleviin töihin erikseen varmistaakseen, että kukin niistä on turvallinen toteuttaa.

‒ Alaamme liittyviä vaaroja ovat esimerkiksi korkeuksissa työskenteleminen ja sähköiskun mahdollisuus. Kuormittavia tekijöitä on lukemattomia: melu, pöly, huono työergonomia, kylmyys, kuumuus, ahtaat työskentelytilat.

Milloin tunnet onnistuneesi luottamustehtävässäsi?

‒ Kiitoksen saaminen on paras onnistumisen mittari; silloin tuntee tehneensä jotain oikein.

Mikä on tiukin tilanne, johon olet työsuojeluvaltuutettuna joutunut?

‒ Koska olen ollut työsuojeluvaltuutettuna niin lyhyen ajan, en koe vielä joutuneeni tiukkoihin paikkoihin. Tulikastetta tässä odotellaan. Ajattelen kuitenkin, että kaikesta kyllä selvitään.

Kuinka itse pidät huolta työhyvinvoinnistasi?

‒ Kolmella asialla pääsee työpäivinä aika pitkälle. Hyvien työkavereiden kanssa tuntuu mukavalta tehdä töitä. Yhteishenkeä ja jaksamista lisää työporukan keskinäinen huumori. Omassa työssään pitää muistaa myös pitää taukoja päivän mittaan.

Janne Hannula, Iisalmi
Työpaikka: Kaisanet Oy
Sopimusala: 002 energia-ict-verkostoala
Työsuojeluvaltuutettuna: toista kautta, aiemmin varavaltuutettuna

Kiinnostaako työsuojelu ja hyvä työympäristö työpaikallasi?

‒ Toistaiseksi meiltä on vielä löytynyt ehdokkaita työsuojeluvaaleihin, vaikka kiinnostusta saisi olla enemmänkin. Työsuojelusäädösten saatetaan kokea jopa hankaloittavan osaa töistä.

Missä ovat oman alasi ja työpaikkasi vaaran paikat, mikä kuormittaa?

‒ Työnantajamme on verkkopalveluiden, tietoliikenteen, ict-palveluiden ja digitalisaation asiantuntijayritys. Tuotamme masto- ja laitetilaa mobiilioperaattoreille sekä rakennamme valokuituverkkoja Savossa, Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa. Työtehtävissä askarrellaan sähkön ja painavien akkujen kanssa. Sähkön kanssa työskennellessä turvallisuusseikat tulee ottaa tarkasti huomioon, ja haavereita voi sattua myös akkujen kanssa.

‒ Asiakkaiden kohteissa tehtävä työkään ei ole vaaratonta. Asentajat liikkuvat yksin, välimatkat ovat pitkiä, eikä lähistöllä välttämättä ole asutusta. Joskus puhelimen kuuluvuuskin voi olla heikkoa. Nykytilanteessa myös koronatartuntariski tulee huomioida erityisesti asiakkaiden tiloissa töitä tehdessä.

Milloin tunnet onnistuneesi luottamustehtävässäsi?

‒ Työsuojeluvaltuutetun tehtävä on kunnialla hoidettu, kun edustamani työntekijät pääsevät kunnossa kotiin.

Mikä on tiukin tilanne, johon olet työsuojeluvaltuutettuna joutunut?

‒ Erilaisista riskeistä huolimatta mitään mainittavan vakavaa ei ole onneksi sattunut.

Kuinka itse pidät huolta työhyvinvoinnistasi?

‒ Oman hyvinvoinnin vaaliminen parantaa myös työhyvinvointia. Siksi ulkoilen ja pyrin lepäämään hyvin vapaa-ajalla.

Teksti: Minna Järvenpää