STOP nyt! -mielenosoitus toi 13 000 Senaatintorille

Sähköliittolaisia oli mukava määrä Senaatintorilla. Tässä osa porukkaa hieman ennen virallisen ohjelman alkua.

Edellisen kerran kuusi vuotta sitten Sähköliitto teki järjestöpäätöksen, joka antoi jäsenistölle mahdollisuuden osallistua suurmielenosoitukseen Senaatintorille niin, ettei siitä koidu seuraamuksia työpaikalla. Silloin pontimena oli työttömiä kurittava aktiivimalli, nyt hallituksen tapa valmistella ja toteuttaa työelämän ja sosiaaliturvan heikennyksiä kuuntelematta palkansaajia ja välittämättä suomalaisille koituvista seurauksista.

SAK:n ja STTK:n yhdessä koolle kutsumaan STOP nyt! -mielenosoitukseen Helsingin Senaatintorille torstaina 1. helmikuuta lähti niin järjestöpäätöksen turvin liikkeellä olevia sähköliittolaisia kuin liiton ilmoittamien, tavallisimmin kaksipäiväisten poliittisten työtaisteluiden piirissä olevia.

Myös muut ammattiliitot järjestivät työtaisteluita samaan aikaan. Keskusjärjestö SAK:n laskelmien mukaan sen ja STTK:n liittojen työtaistelujen piiriin kuului noin 300 000 palkansaajaa.

Senaatintorin mielenosoitukseen kokoontui poliisin arvioiden mukaan 13 000 hallituksen toimia vastustavaa, joiden tavoite on saada hallitus neuvottelupöytään ja ottamaan uudistuksissaan huomioon myös työntekijäpuolen näkökannat. ”Stop stop stop, nyt nyt nyt”, huusi äänekäs mielenosoittajajoukko ja vaati muutaman kerran ikkunaan valtiovarainministeri Riikka Purraa, jonka työhuone sijaitsee Senaatintorin laidalla.

STOP nyt! -mielenosoituksessa lavalle nousi muiden liittojohtajien muassa Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti kertomaan, miksi hän ja sähköliittolaiset ovat paikalla. ”Hallitus yrittää romuttaa demokratian ja työntekijöiden oikeudet – tätä me emme hyväksy! Hallitus haluaa muuttaa työelämän diktatuuriksi, tätä me emme hyväksy!”, Väntti lausui, ja sai yleisön hurraamaan. Hallituksen toimia lavalle saapuivat puolustamaan työministeri Arto Satonen (kok.) ja kansanedustaja Miko Bergbom (ps.). Oppositiopuolueista lavalla vierailivat puheenjohtajat Antti Lindtman (sd.) ja Li Andersson (vas.).

Kaksituntinen mielenosoitus ja mittavat poliittiset työtaistelut ovat jatkoa SAK:n ammattiliittojen viime syksynä aloittamille Painava syy -nimen saaneille työtaisteluaalloille, joita nyt on järjestetty neljä ja joiden kesto on vaihdellut tunneista päiviin.

Kuvat: Sara Putaansuu, Jari Ollila, Ilona Savitie ja Sami Mäkinen