Luottamushenkilöseminaari: Läpivalaisussa paikallinen sopiminen

Ensimmäisen seminaaripäivän ohjelma oli kaikille yhteinen. Toisena päivänä osallistujat jakautuivat paneelikeskustelun jälkeen sopimusalakohtaisiin tapaamisiin.

Sähköliiton perinteisen luottamushenkilöseminaarin useimmin toistuva sanapari oli paikallinen sopiminen. Hallituksen työelämäuudistusten vuoksi varsin ajankohtaista aihetta käsiteltiin usealta kantilta, ja näkemyksiään toivat esille eri alojen asiantuntijat. Saivatpa luottamusmiehet ja työsuojeluvaltuutetut aivan konkreettistakin evästystä neuvotteluihin.

Seminaari järjestettiin 3.‒4. toukokuuta Tampereella, ja se keräsi yhteensä puolisentoistasataa osallistujaa.

Kokosimme alle parhaat kommentit kahdelta päivältä.

Työehtosopimukset ja paikallinen sopiminen

Työnantajien järjestäytymisaste voi laskea, kun paikallinen sopiminen laajenee järjestäytymättömään kenttään. Työministeri tosin on todennut, että jatkossakin työehdot määräytyisivät yleissitovien tessien perusteella.

‒ Viimeiset reilut puoli vuotta olen saanut nauttia hallituksen lakihankkeiden parissa työskentelystä, Rami Lindström esitteli itsensä.

Tietyn tsekkauslistan läpikäynti parantaa työehtosopimusten laatua. En ole keksinyt parempaa kuin alakohtainen tes-järjestelmä, joka on hallinnollisestikin kätevin tapa hoitaa asioita. Pidetään huolta tes-järjestelmästä ja liitetään siihen paikallinen elementti.

Jos tessejä ei olisi, mistä paikallisissa neuvotteluissa ammennettaisiin ideat?

‒ Paikallista sopimista ei voi olla, ellei luottamusmiesjärjestelmä toimi, totesi Jukka Ahtela.

Panttivankineuvottelut ovat helpompia kuin teidän käymänne neuvottelut.

Miksi puhutaan vastapuolesta eikä neuvottelukumppanista? Yhteiskuntamme on tarpeeksi polarisoitunut ilman tällaista vastakkainasettelua.

Peter Liski johdatti luottamushenkilöt erilaisten neuvottelustrategioiden pariin.

Todellisuus työpaikoilla

Paneelikeskustelua paikallisesta sopimisesta veti Sähköliiton vastaava sopimusasiantuntija Jari Ollila (vas.), ja keskustelemassa olivat pääluottamusmies Markku Heikkinen, liiton alueasiantuntija Jani Ekman, varapuheenjohtaja Hannu Luukkonen ja pääluottamusmies Toni Huppunen.

Meillä paikallinen sopiminen toimii enemmän täydentävänä kuin heikentävänä tekijänä.

Paikallinen sopiminen on hyvä lisä, kun se on oikein hoidettu.

Huonoa paikallista sopimusta ei kannata tehdä. Elinehtomme on, että pidämme huolta toisistamme.

Työehtosopimukset ovat hyvä perusta, joita on mahdollisuus kehittää paikallisella sopimisella.

Harva järjestäytymätön tietää esimerkiksi totutuista arkipyhäkorvauksista sitä, että vain itsenäisyyspäivä on lakisääteinen palkallinen vapaapäivä.

Laskusuhdanteessa paikallinen sopiminen nousee keskusteluun, kun halutaan voittaa urakoita ja kilpailukykyä haetaan työntekijän selästä.

Miten eteenpäin?

Kukaan ei jatkossa pysty valvomaan, mitä työpaikoilla sovitaan, ellei työntekijöitä edusta koulutettu luottamusmies.

Puheenjohtaja Sauli Väntti korosti avauspuheenvuorossaan luottamusmiesten merkitystä.

Markkinoikaa luottamustehtäviä. Meidän tulee saada työpaikoille lisää luottamushenkilöitä! Tulemme pärjäämään, vaikka tie on kivinen.

Työntekijöiden järjestäytyminen ei ole ollut välttämätöntä, kun yleissitovat tessit ovat taanneet järjestäytymättömillekin samat työehdot. Nyt järjestäytymistä tulee vahvistaa kaikin tavoin. Huomenna on hyvä päivä aloittaa järjestämistyö!

Meillä on vielä järjestäytyneessäkin kentässä töitä jopa molemmilla pääsopimusaloillamme. Joillakin työpaikoilla ei ole ketään, joka sopii, kun luottamusmiestä ei ole valittu.

Ihmiset luulevat, että lomarahat ja sairausajan palkat ovat laissa. Joka työpaikkaan pitää saada vahva aktiivi, koska ilman aktiiveja emme voi menestyä.

Viimeistään nyt luottamushenkilöiden on aika päivittää omat tietonsa ja taitonsa, kun paikallinen sopiminen lisääntyy työpaikoilla.

Työllisyystilanteesta ja työttömyydestä

Käsi ylös, jos työpaikallanne on käynnissä tai tiedossa muutosneuvottelut!

Monikaan ei tiedä, että työterveyslaki velvoittaa työnantajan tarjoamaan työterveyspalvelut kuuden kuukauden ajan, jos työntekijä on irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Tämä koskee työnantajia, joiden palveluksessa on vähintään 30 työntekijää, ja työntekijöitä, joiden työsuhde on kestänyt vähintään viisi vuotta.