← Takaisin Sähköliiton sivuille

Close this search box.

Liiton taloudellisesta avustuksesta turvaa, jos työntekosi estyi ja työnantaja lopetti palkanmaksun

Sähköliitto turvaa poliittisten työnseisausten aikana toimeentulosi, jos työntekosi on estynyt muiden työntekijöiden työtaistelun vuoksi ja työnantajasi on työsopimuslain vastaisesti lopettanut palkanmaksun. Lain mukaan työnantajalla olisi työnteon estyessä seitsemän päivän palkanmaksuvelvollisuus.

Liiton taloudellisen avustuksen edellytys on, että Sähköliiton jäsenyytesi on voimassa ja olet ollut liiton jäsen viimeistään 11. maaliskuuta työnseisausten alkaessa.

Sähköliitto maksaa tällaiseen tilanteeseen joutuneille sähköliittolaisille työnantajan palkanmaksuvelvollisuusajalta eli enintään seitsemältä päivältä taloudellista avustusta. Tämän jälkeen sinulla on oikeus työttömyyskassan maksamaan työttömyyspäivärahaan, kunhan olet ilmoittautunut työnhakijaksi. Päivärahan maksaminen edellyttää, että työhakusi on voimassa. Päiväraha maksetaan ilman omavastuuaikaa.

Maanantaina 11. maaliskuuta alkaneiden poliittisten työnseisausten aikana on jo tullut tilanteita, joissa sähköliittolaisten työnteko on estynyt, ja samanlaisia tilanteita saattaa olla myös tulossa.

Toimi näin:

1. Ilmoittaudu työnhakijaksi TE-palveluiden omilla sivuilla ja ilmoita syyksi työnteon estyminen toisen työntekijäryhmän työtaistelutoimenpiteen aikana. Tee tämä viimeistään ensimmäisenä palkattomana päivänä.
  2. Hae liiton taloudellista avustusta sähköisessä asiointipalvelussamme. Haku avautuu maanantaina 25. maaliskuuta kello 16. Huomaa, että hakemuksesi tulee koskea hakua nimeltä Töiden estyminen toisten lakon takia. Jos haet avustusta 27. maaliskuuta kello 12 mennessä, maksu on tililläsi viimeistään tiistaina 2. huhtikuuta. Mutta voit hakea avustusta myös myöhemmin.
  3. Toimita liittoon työnantajan ilmoitus palkanmaksun keskeyttämisestä. Sähköliitto tarvitsee sitä mahdollisia jatkotoimia varten. Voit lähettää ilmoituksen sähköisesti osoitteeseen edunvalvonta@sahkoliitto.fi tai kirjeitse osoitteeseen Sähköliitto, Edunvalvonta, PL 747, 33101 Tampere. Käytä sähköpostin aiheena tai kirjekuoressa tunnusta Töiden estyminen.
  4. Hae ansiopäivärahaa omasta työttömyyskassastasi. Työttömyyskassa Aaria on ohjeistanut jäseniään tilanteita varten, joissa työnteko keskeytyy toisen alan työtaistelun vuoksi

Lue seuraavaksi