Järjestäytymisasteen nostaminen on meidän kaikkien savotta

Ei ihan pienet saappaat täytettävänä Turun Seudun Sähkötyöntekijät ry:n uudella osastotoimitsijalla Patrick Sarjalla. Monivuotinen edeltäjä Hannu Rauma perehdytti ja jakoi kaiken hiljaisenkin tiedon hänen kanssaan vaihdossa ennen vuodenvaihdetta.

Pyysimme osastoaktiivina jo pitkään toiminutta Patrickia jatkamaan muun muassa osastotoimintaan ja järjestämiseen liittyviä lauseita ja kuulimme muun muassa aika mahtavan tarinan siitä, miten hän liittyi Sähköliiton jäseneksi!

Olen…

… Patrick Turusta ja toimin osasto 041:n osastotoimitsijan tehtävässä kaksi päivää viikossa ja loput kolme päivää sähköasentajan tehtävissä. Olen ollut osastoni toiminnassa jo aiemmin nuoriso- ja urheilujaoston puheenjohtajana sekä hallituksen jäsenenä. Vapaa-aikaani vietän paljon kotonani ”käärmehuoneessa” hoitamassa lemmikkejäni: neljää kuningaspytonia, joilta odotan parhaillaan poikasia, ja kahta tarantulaa.

Jäsenen kannattaa tulla mukaan osaston toimintaan, koska…

tarjolla on monenlaista toimintaa ja osallistumalla pääsee vaikuttamaan oman alan asioihin. Yhdessä voimme varmistaa, että sähköasentajien työehdot pysyisivät myös tulevaisuudessa vähintään yhtä hyvinä kuin nyt.

Järjestämistyö on…

… meidän jokaisen tehtävä! Työkavereille kannattaa vinkata Sähköliitosta ja valita luottamushenkilöt työpaikalle.

Sähköalan ammattilaisen kannattaa kuulua Sähköliittoon, koska….

… liitto neuvottelee työehtosopimuksesi ja antaa apua omaa työtäsi koskevissa asioissa. Sähköliiton jäsenenä pääset myös osallistumaan erilaisiin koulutuksiin ja vapaa-ajan tapahtumiin. Oma osastommekin järjestää paljon erilaisia koulutuksia, kuten tes- ja urakkalaskentakursseja, ja aktiivinen nuoriso- ja urheilujaostomme vapaa-ajan toimintaa.

Minusta tuli sähköalan ammattilainen, kun…

… mietin peruskoulussa pitkään, mitä haluaisin tehdä koulun jälkeen. Päädyin opiskelemaan sähköasentajaksi enkä ole päätöstä katunut.

Kiinnostuin ammattiyhdistystoiminnasta…

… kun seurasin lapsesta saakka, miten isäni, nykyisin liiton työehtoasiantuntijana työskentelevä Mika Sarja, hoiti tehtäviään pääluottamusmiehenä, ammattiosastossa ja Sähköliitossa. Sittemmin olen päässyt itsekin tekemään töitä tärkeiden asioiden puolesta ammattiosastossa.

Liityin osastoni ja Sähköliiton jäseneksi, kun…

… tulin ensimmäisen ammattikoulupäivän jälkeen kotiin. Ruokapöydällä oli liittymiskaavake, jonka sain täytettynä vaihtaa ruokalautaseen! Se oli sitä isän huumoria.

Työpaikan luottamushenkilöiden valitseminen on tärkeää, koska…

… liitto ja ammattiosastot kouluttavat heidät hoitamaan edunvalvontatyötä työpaikoilla.

Varsinais-Suomen työpaikkojen järjestäytymisaste…

… on kohtuullisen hyvä. Osastomme on tehnyt ja tekee sen eteen paljon töitä, vaikka parannettavaa tietysti on aina. Järjestäytymisasteen nostaminen on kaikkien Sähköliittoon kuuluvien yhteinen tehtävä.

Paras vinkkini jäsenhankintaan…

… on se, että kaikki tekevät aktiivisesti työtä sen eteen. Työpaikan uudet työntekijät tulisi kontaktoida heti, kertoa heille, miksi kannattaa kuulua Sähköliittoon, ja tarvittaessa avustaa liittymislomakkeen täyttämisessä.

Ensimmäiset viikkoni osastotoimitsijana ovat olleet…

… oikein mieluisat, vaikka kiirettä onkin ollut. Paljon on tullut opittua uutta, ja paljon on vielä opittavaa.

Osastotoimitsijan tehtävä on…

… avustaa ammattiosaston toiminnassa. Työnkuvaan kuuluu hyvin paljon erilaisia työtehtäviä. Uskoisin myös, että jokainen osastotoimitsija tekee työstään omanlaisensa, vaikka perustehtävät pysyvätkin samana.

Edeltäjäni eläkkeelle siirtynyt Hannu Rauma…

… hoiti osastotoimitsijan tehtäviä monta vuotta oikein hyvin ja oli minullekin suuresti avuksi useampaan otteeseen erilaisissa asioissa. Hän myös perehdytti minut näihin tehtäviin. Iso kiitos Hannulle kaikesta, mitä hän jäsenten ja osaston eteen teki!

Tavallisena työpäivänäni osastotoimitsijana…

… availen töihin tultuani tietokoneen, käyn läpi sähköpostiviestit ja muut yhteydenotot ja laadin niiden pohjalta päivän tehtävälistan. Näiden aamutoimien jälkeen jokainen päivä on oikeastaan erilainen. Jonain päivänä kierretään koko päivä työmaita ja toisena puhutaankin osaston toimistolla koko päivä puhelimessa. Koskaan ei tiedä, minkälainen seuraava päivä on.