Turku Energia ja Energiateollisuus hyvityssakkoihin työehtosopimuksen rikkomisesta ja valvontavelvollisuuden laiminlyömisestä

Työtuomioistuin on ratkaissut kiistan työntekijöiden ateriakorvausasiassa työntekijäpuolen eduksi ja tuominnut Turku Energia Oy:n työehtosopimuksen tahallisesta rikkomisesta 3 000 euron hyvityssakkoihin ja Energiateollisuus ry:n valvontavelvollisuuden laiminlyömisestä 4 000 euron hyvityssakkoihin. Lisäksi työnantajapuoli velvoitettiin maksamaan sähköliittolaisten oikeudenkäyntikulut.

Kiistassa oli kyse siitä, että Turku Energia otti keväällä 2022 käyttöön Epassin henkilöstöruokailun tukemiseen ja tulkitsi sen vastaavan työehtosopimuksessa mainittua tavanomaista ruokailupaikkaa. Sähköliitto puuttui yhtiön menettelyyn jo ennen kuin järjestelmä otettiin käyttöön ja lähetti asiasta työnantajaliitto Energiateollisuus ry:lle valvontakirjeen. Sähköliiton näkemyksen mukaan menettely rikkoi selkeästi työehtosopimusta, joka määrittelee, mitä tavanomaisella ruokailupaikalla tarkoitetaan. Lisäksi vastaavanlaisesta asiasta oli olemassa tuomio vuodelta 2013, jossa työntekijäpuoli oli voittanut.

Turku Energia otti järjestelmän käyttöön, ja Energiateollisuus ry asettui tukemaan jäsenyhtiönsä työehtosopimuksen vastaista menettelyä. Yhtiö lopetti ateriakorvauksen maksamisen tilanteissa, joissa työntekijällä oli mahdollisuus käyttää Epassia. Ateriakorvauksen menettäminen aiheutti työntekijöille merkittäviä taloudellisia menetyksiä.

Työtuomioistuin vahvisti Sähköliiton näkemyksen työehtosopimuksen tulkinnasta oikeaksi. Turku Energia oli ollut tietoinen aiemmasta työtuomioistuimen ratkaisusta ja yrittänyt lisäksi neuvotella asiasta paikallista sopimusta. Kun sitä ei syntynyt, yhtiö otti järjestelmän käyttöön työnjohto-oikeudella rikkoen tieten työehtosopimusta.

Energiateollisuus oli jo etukäteen tietoinen yhtiön väärästä menettelystä muttei puuttunut siihen. Työehtosopimuslain mukaan väärä soveltaminen on korjattava nopeasti, kun se on tullut yhdistyksen tietoon.

‒ Työtuomioistuimen tuomio osoittaa, miten heikko työntekijän asema on, kun työnantaja haluaa tieten rikkoa työehtosopimusta ja soveltaa sitä väärin. Sähköliiton valvontakirjeestä kesti 2,5 vuotta ennen kuin työntekijät saivat oikeutta. Suomen työmarkkinajärjestelmässä työnantajan tulkintaetuoikeus on liian vahva ja työntekijän keinot suojautua työnantajan väärältä menettelyltä liian heikot, sanoo Sähköliiton vastaava sopimusasiantuntija Jari Ollila

‒ Molempien työehtosopimusosapuolten etu olisi, jos työehtosopimuksen noudattamista valvottaisiin tehokkaammin ja nopeammin. Työehtosopimuksessa tulisi olla tähän tehokkaat työkalut, hän jatkaa.

Työtuomioistuimen ratkaisu löytyy kokonaisuudessaan täältä.