Sähköistys- ja sähköasennusalan urakkalaskelmien vertailu- ja eroavaisuuspöytäkirja on nyt julkaistu

Tuore vertailu- ja eroavaisuuspöytäkirja on tarkoitettu käytettäväksi Sähköistys- ja sähköasennusalan työehtosopimuksen mukaisten urakkatyökohteiden urakkalaskelmien vertailussa aputyökaluna.

Vertailupöytäkirjan avulla voidaan vertailla urakkalaskelmien osakohtaisia kokonaissummia. Vertailupöytäkirja tulee myös täyttää yksipuolisesti, mikäli kyseessä on työn urakkahinnan poikkeuksellinen määräytyminen (TES 8 § B kohta 8.6).

Eroavaisuuspöytäkirjaa käytetään apuna, mikäli vertailupöytäkirjan täytön yhteydessä todetaan olevan tarpeellista selvittää tarkemmin, mistä urakkalaskelmien eroavaisuudet johtuvat ja auttaa niiden selvittämisessä.

Työkalun käyttöönotto

Löydät vertailu- ja eroavaisuuspöytäkirjan sekä ohjeen sen käyttöönottoon Aineistot-osion Työehtosopimukset > Sähköistys- ja sähköasennusala -kategoriasta. Löydät tiedoston sekä ohjeen myös tämän artikkelin alaosasta.

Työkalu on Excel-muotoinen työkirja (xlsb). Tiedosto on pakattu zip-muotoon, eli se pitää ensin tallentaa omalle koneelle ja purkaa sisältö sitten sopivaan sijaintiin. Ohjeen zip-tiedoston purkamiseen löydät esimerkiksi täältä. Jos et saa tiedostoa tallennettua tai avattua, voit pyytää käyttöösi pakkaamattoman tiedoston tätä kautta: edunvalvonta@sahkoliitto.fi