Energia-alan palkansaajat yhteistuumin hallituksen heikennyksiä vastaan: Sähköntuotanto pysähtyy torstaina yli kymmenellä voimalaitoksella

Sähköliitto ja neljä muuta energia-alan palkansaajia edustavaa ammattiliittoa ovat tänään ilmoittaneet vuorokauden työnseisauksesta torstaina 14. joulukuuta yli kymmenellä voimalaitoksella isoissa kaupungeissa.

Työnseisauksessa ovat Sähköliiton lisäksi mukana Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Ammattiliitto Pro, Suomen Konepäällystöliitto sekä Insinööriliitto.

Työnseisaus koskee seuraavia kohteita:

• Vantaan Energian jätevoimala, Martinlaakson voimalaitos ja Järvenpään voimalaitos
  • Fortumin Suomenojan voimalaitos
  • Tampereen energia ja Tampereen Vera: kaikki voimalaitokset, lämmön- ja sähkönjakelu
  • Turun Seudun Energiantuotannon (Turku Energia) Naantalin voimalaitokset
  • Alholmens Kraftin Pietarsaaren voimalaitos

‒ Vastustamme poliittisilla työnseisauksillamme Suomen hallituksen suunnittelemia heikennyksiä palkansaajien työtaisteluoikeuteen, työehtoihin ja työsuhdeturvaan. Toteutuessaan ne romuttavat sopimiseen perustuvan yhdessä rakennetun työmarkkinamallin, sanovat liittojen edustajat.

‒ Uusi suomalainen työmarkkinamalli ei voi syntyä sanelemalla. On kyettävä aitoihin neuvotteluihin niin, että myös palkansaajien tarpeet ja näkökulmat otetaan tasaveroisesti huomioon työnantajapuolen näkemyksien kanssa.