Edustajisto: Tulevan hallituksen on turvattava mielekäs ja turvallinen työelämä

Tänään kevätkokoukseensa kokoontunut Sähköliiton edustajisto ottaa julkilausumassaan kantaa hallitusneuvotteluihin ja tulevaan hallitusohjelmaan.

Mistä syntyy mielekäs työelämä? Palkasta, joka riittää elämiseen, työn erityispiirteet huomioon ottavista ja lainsäädännön ylittävistä työehdoista, kohtuullisesta työttömyysturvasta, turvallisista ja terveellisistä työoloista, oikeudesta puolustaa itseään ja mahdollisuudesta saada laadukasta koulutusta työuran kaikissa vaiheissa.

Nämä asiat Sähköliitto nosti teemoikseen ennen eduskuntavaaleja, ja vielä tärkeämpiä ne ovat nyt hallitusneuvottelujen aikana. Kaavailtujen julkisen talouden kuuden miljardin sopeutusten tulilinjalla ei saa olla se, mikä tekee työelämästä mielekästä. Onhan työ sekä yksilön että yhteiskunnan hyvinvoinnin ja kasvun perusta.

Me palkansaajat kuuntelimme jo ennen hallitusneuvottelujen alkamista sydän kylmänä, miten valtiovarainministeriön virkamies heitti ilmoille ajatuksen ammatillisen koulutuksen lyhentämisestä säästöjen nimissä. Oman kokemuksemme mukaan nykyisessä ammattiopetuksessa työssäoppimisjaksoille tulee oppilaita, joilla kaikilla perusasiatkaan eivät ole vielä hallussa. Millaisia työntekijöitä valmistuisikaan, jos ammatillinen koulutus myllättäisiin taas ja opetus lyhenisi entisestään? Ja mitä se tekisi esimerkiksi meidän alamme työturvallisuudelle? Sähkön kanssa työskennellessä ei virheisiin ole varaa.

Historia on opettanut, että parhaisiin ratkaisuihin päästään, kun neuvotellaan ja sovitaan yhdessä. Siksi puollamme vahvasti ajatusta siitä, että uuden hallituksen tulisi hyödyntää ammattiyhdistysliikkeen asiantuntemusta ja ratkaista työelämää koskevat kysymykset kolmikantaisesti.