Anu Sajavaara on aloittanut valtakunnansovittelijana

Uudeksi valtakunnansovittelijaksi kesäkuussa nimitetty Anu Sajavaara aloittaa tehtävässään tänään. Hänen nelivuotiskautensa päättyy 5. elokuuta 2026.

Anu Sajavaara on koulutukseltaan oikeustieteen kandidaatti, ja hän on ennen tätä työskennellyt muun muassa Palvelualojen työnantajat Palta ry:n neuvottelujohtajana, toimialapäällikkönä ja työmarkkinapäällikkönä. Näissä tehtävissä hän on tullut tutuksi myös Sähköliiton neuvottelijoille.

Valtakunnansovittelijaksi haki kaikkiaan viisi henkilöä. Vuonna 2018 tehtävään nimitetty Vuokko Piekkala ei hakenut nelivuotiskaudelleen jatkoa.

Valtakunnansovittelijalla on toimisto työ- ja elinkeinoministeriön yhteydessä. Työriitoja sovittelee hänen lisäkseen sivutoimisia sovittelijoita.