Yhteisöllisyyden juhlaa Kuopion Volttipäivillä

Kuopion Sähköalantyöntekijöiden puheenjohtaja Esa Räsänen ja hallituksen jäsen Janne Reponen sekä Siilinjärven Sähköalantyöntekijöiden hallituksen jäsen Ville Torvinen palvelivat Volttipäiville saapuvia infopisteellä Scandic Kuopion aulassa. Esa veti liiton lipun hotellin salkoon merkiksi sähköisten alojen osaajien kokoontumisesta. Janne toimi lauantain iltajuhlan juontajana.

Asia on juuri niin kuin Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti lauantain iltajuhlan tervehdyksessään totesi: vahva yhteisöllisyyden tunne on aina leimannut perinteistä Volttipäivät-tapahtumaa. Naapuriosastojen eli Kuopion Sähköalantyöntekijöiden ja Siilinjärven Sähköalantyöntekijöiden järjestämät Volttipäivät Kuopiossa 9.–11. elokuuta todistivat väittämän jälleen todeksi: viikonloppu oli yhteisöllisyyden ja sähköliittolaisuuden juhlaa, kun liiton jäsenet perheineen ja seuralaisineen saapuivat Kallaveden rannalle viihtymään yhdessä.

Jo perjantaina paikalle saapuneilla oli mahdollisuus laulaa muille sähköliittolaisille karaokessa tai pelata Texas hold’emiä. Isoin osa Volttipäivien aktiviteeteista ajoittui lauantaille. Päiväohjelma tutustutti paikallisiin erikoisuuksiin: aamupäivän risteily vei Vaajasalon saareen Alahovin viinitilalle ja iltapäivän bussikyyti vuonna 1852 perustetun Lignell & Piispasen alkoholitehtaalle.

Sähköliiton keilausmestaruudet on totuttu ratkomaan Volttipäivillä, ja niin nytkin. Mestaruuden vei Kari Nurmi Helsingistä.

Tutustumiskäynnille Alahovin viinitilalle matkattiin kahdella paatilla. Kaikki eivät mahtuneet sisätiloihin, vaan tilan pihamaalle oli pystytetty pari telttaakin sähköliittolaisia varten.
Sähköliiton keilausmestaruudesta mittelivät muun muassa Ari Määttänen Kokkolasta ja Kari Nurmi Helsingistä. Viimeksi mainittu voitti turnauksen.

Volttipäivät-vieraiden määrän voi melko pitävästi arvioida aina lauantain iltajuhlan illalliselle osallistuvien määrästä. Kuopiossa iltajuhlaan kokoontui suunnilleen 250 vierasta eri osastoista ympäri maata. Määrä taitaa olla vakiintunut, sillä myös aiemmilla Volttipäivillä on liikuttu koko lailla samassa henkilömäärässä.

Viikonloppu alkoi perjantain hellesäässä, mutta lauantaina sade piiskasi kaupunkia ja testasi näin sähköliittolaisia.

Scandic Kuopion juhlasaliin kokoontui noin 250 sähköliittolaista illastajaa.
Esa Räsänen muotoili iltajuhlan arvontaan osallistuneista illalliskorteista sydämen, josta tuli metrin levyinen ja 80 senttiä korkea. Paljon oli siis sähköliittolaisia paikalla! Kuva: Esa Räsänen