Nuoren kuva työelämästä riippuu juuri sinusta

Työpaikalla meidän kaikkien vastuulla on tehdä nuoren ensimmäisistä työelämäkokemuksista rohkaisevia. Luottamushenkilöiden pitää erityisesti olla valppaina; juttutuokiolla voi olla nuorelle taloudellistakin merkitystä.

Näin kesän korvalla tapahtuu kaikenlaisia mukavia asioita, kun luonto alkaa olla vehreimmillään ja päivänvaloa riittää. Opiskelijat ja koululaiset pääsevät kesälomille, ja onnekkaimmilla alkavat ensimmäiset kesätyökokemukset karttua. Vähän kokeneemmat työntekijät odottelevat malttamattomina kesälomiaan, mutta yksi, jonka tarkkaavaisuus ei saisi herpaantua tässäkään vaiheessa, on työpaikan luottamushenkilö.

Meillä liiton järjestöosastolla, jonne koulutuskin kuuluu, on soiteltu valmistuneille tuleville sähköalan ammattilaisille ja onnittelujen lisäksi tarjottu mahdollisuutta liittyä Sähköliiton jäseneksi.

Monella meistä ovat nousseet mieleen omat tai läheisten ensimmäiset työelämäkokemukset, ne ensimmäiset työpaikat, työpäivät, työkaverit sekä kaikki se jännitys ja uuden oppiminen, mitä siihen liittyy. Jokaisella meistä on varmasti paljon muistoja siitä ensimmäisestä ”oikeasta” työpaikasta.

Ensimmäinen työpaikka on ollut meille kaikille myös aikamoinen oppimisen paikka. Koulusta ei ehkä saanutkaan kaikkea sitä tietoa, mitä työpaikalla tarvitaan, vaan koulutuksen viimeistelivät työkaverit ja tietysti myös esimiehet.

Sinä olet käyntikortti

Jokainen meistä on ollut näiden uusien työelämään astuvien kokeneempi kollega, mutta kuinka usein pysähdymme miettimään, minkälaisen kuvan annamme nuorelle työelämästä tai itsestämme ammattilaisena? Olemme myös työpaikkamme ja työnantajamme käyntikortti.

Meidän jokaisen vastuulla on huolehtia, että ensimmäisestä työkokemuksesta muodostuu nuorelle mukava, turvallinen ja opettavainen kokemus. Kokemus, jota voi muistella hymyssä suin vielä myöhemminkin. Enkä tarkoita edellisellä sitä, että meidän pitäisi suojella nuoria ikäviltä työtehtäviltä, vaan sitä, että ikävien ja joskus raskaiden töiden hyvänä vastalääkkeenä toimii vaikkapa huumori.

Yritetään näyttää aina paras saatavilla oleva puolemme, vaikka tatti kasvaisi otsaan. Meidän työarkemme on uusien työntekijöiden ainutlaatuinen kosketus niihin oikeisiin töihin, joten tehdään siitä hyvä kokemus.

Kymmenminuuttisella on merkitystä

Palatakseni varsinaiseen asiaani haluaisin muistuttaa teitä vastuullisia luottamushenkilöitä siitä, kuinka paljon te voitte tehdä uuden työntekijän eteen ihan todella pienellä vaivalla. Puhukaa työpaikalla liittoon kuulumisen tärkeydestä ja liittäkää jokainen uusi työntekijä liiton jäseneksi. Käyttäkää se 10 minuuttia nuoren tulevaisuuden eteen!

Juttutuokiolla voi olla ihan taloudellistakin merkitystä, koska ensimmäisen työsuhteen aikana, jopa ennen armeijaan lähtöä moni ehtisi kerryttää ansiopäivärahan työssäoloehdon täyteen. Silloin nuoren toimeentulo on ainakin turvattu, jos hän ei heti palveluksesta päästyään löytäisikään työtä.

Palkkioksi saatte hyvän mielen ja rehdin luottamushenkilön maineen, jonka nuori kyllä muistaa lopun työuransa ajan.

Toivotan luottamustehtävissä toimiville oikein mukavaa kesää, ja mehän tapaamme taas tulevissa koulutuksissa!

Tomi Juntunen

Sähköliiton koulutusvastaava

Yhteiskunnasta syvällisesti kiinnostunut ja koulutusasioista hullaantunut entinen luottamusmies, jonka kiinnostuksen kohteet viitoittivat tien vastaamaan sähköammattilaisten koulutusasioista. Uskoo yhteistyöhön ja elinikäiseen oppimiseen.