Työtaisteluoikeuden rajoitukset voimaan heinäkuun alusta

SAK:n ja STTK:n liittojen yhteinen STOP nyt! -mielenosoitus helmikuun alussa vastusti hallituksen työelämäuudistuksia noin 13 000 jäsenen voimalla. Kuva: Jari Ollila

Eduskunta hyväksyi päivää ennen helatorstaita eli keskiviikkona 8. toukokuuta äänin 107‒57 hallituksen lakiehdotukset työtaisteluoikeuden rajoittamiseksi.

Historialliset, kansainvälisestikin noteeratut ja kritisoidut heikennykset tulevat voimaan 1. heinäkuuta. Vastedes työrauhan rikkomisesta voi koitua siis 10 000‒150 000 euron hyvityssakko sen järjestävälle yhdistykselle ja 200 euron hyvitysmaksu työntekijälle, jos jatkaa työtuomioistuimen laittomaksi tuomitsemaa lakkoa. Hyvityssakon yläraja nousee moninkertaiseksi nykyisestä, ja työntekijän hyvitysmaksu on aivan uusi keino suitsia työntekijöiden keinoja puolustaa oikeuksiaan.

Heinäkuun alusta myös poliittisten työtaisteluiden kesto on lyhennetty 24 tuntiin ja myötätunto- ja tukityötaisteluiden suhteellisuutta arvioidaan tapauskohtaisesti. Laillisiksi katsotaan ”kohtuulliset” tukityötaistelut suhteessa niiden tavoitteisiin. Työtaisteluiden vaikutusten tulee myös kohdistua työriidan osapuoliin.