Sähköliitto: Kaikkia keinoja ei ole käytetty saada hallitus neuvottelemaan työmarkkinauudistuksistaan

Sähköliitto on syksystä lähtien jatkuneissa Painava syy -toimissaan pidättäytynyt sähköntuotantoa koskevista poliittisista työtaistelutoimista vastustaessaan hallituksen työmarkkinauudistuksia. Yhtä vastuullisesti ovat toimineet myös muut energia-alan työntekijöitä edustavat ammattiliitot: Ammattiliitto Pro, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Insinööriliitto ja Konepäällystöliitto.

‒ Jatkossa tilanne voi muuttua ja on turvauduttava vielä käyttämättömiin keinoihin, ellei Orpon-Purran hallitus rupea käymään asiallisia neuvotteluja työntekijäpuolen kanssa työmarkkinauudistuksistaan. Hallitus on tehnyt itsestään työmarkkinaosapuolen puuttuessaan lainsäädäntöhankkeillaan työmarkkinoihin ja maksamalla näin velkaansa Elinkeinoelämän keskusliitolle ja Suomen Yrittäjille. Hallitus on ajamassa Suomea kohti vakavaa työmarkkinaselkkausta, Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti varoittaa.

Energia-alan ammattiliitot ovat tänään yhdessä varoittaneet hallitusta työmarkkinaselkkauksen lietsomisesta ja muistuttaneet, että niiden työtaistelutoimilla on suomalaisten vankka tuki, vaikka ne osuvat heidän arkeensa ja aiheuttavat haittaa.

Hallituksen jo toteuttamat ja kaavailemat heikennykset ovat historiallisia, ja niitä vastustavat työtaistelut kiihtyvät ja laajenevat helmikuun alussa. Sähköliitto, Pro, JHL, Insinööriliitto ja Konepäällystöliitto pitävät väistämättömänä, että niiden on tartuttava vielä käyttämättömiin keinoihin, jos hallitus yhä ummistaa silmänsä tilanteen vakavuudelta eikä suostu neuvottelemaan työntekijäpuolen kanssa.