Pohjoismaiset sähköliitot osoittavat tukensa ‒ kirjelmöivät myös pääministeri Orpolle

Pohjoismaisten sähköliittojen federaatio NEF on lähettänyt Sähköliitolle tuenilmauksen tällä viikolla sähköntuotantoon kohdistuvien poliittisten työnseisausten alla. NEF toteaa, että veljesliittojen tuki koskee myös kaikkia tulevia työnseisauksia, koska Suomen hallitus ei suostu perääntymään työelämää koskevista heikennyksistään.

NEF on lähettänyt saman kirjelmän myös pääministeri Petteri Orpolle ja kertonut, että Suomen asia on myös pohjoismaisten sähköliittojen asia. Kannanoton mukaan Suomen hallitus vetoaa valheellisesti siihen, että samanlaisia toimia kuin hallitus nyt suunnittelee olisi toteutettu esimerkiksi Ruotsissa.

‒ Mikäli Suomen hallitus saa tahtonsa läpi, samoja leikkauksia ja ammattiyhdistysliikkeen oikeuksia koskevia heikennyksiä voitaisiin yrittää toteuttaa myös muissa Pohjoismaissa, kirjelmässä todetaan.

Tuenilmauksen on allekirjoittanut NEFin puheenjohtaja Urban Pettersson, joka on myös ruotsalaisen Svenska Elektrikerförbundetin puheenjohtaja.

Pääset lukemaan kannanoton kokonaisuudessaan ruotsiksi ja englanniksi täällä.

NEFin jäsenliittoihin kuuluvat Sähköliiton ja Svenska Elektrikerförbundetin lisäksi El og IT Norjasta, Dansk El-forbund DEF Tanskasta ja Rafidnadarsamband Islands RSI Islannista.