Liki 5 500 luottamushenkilön vetoomus luovutettiin eduskunnassa: Voitte vielä muuttaa tulevaisuuden suuntaa

Neljäntoista ammattiliiton luottamushenkilöt ovat keränneet syksyn aikana vetoomuksen, joka luovutettiin tänään tiistaina hallituspuolueiden eduskuntaryhmien puheenjohtajille. Sähköliitosta vetoomusta luovuttamassa oli yhdyshenkilö, hallituksemme jäsen Jari Korpela (kuvassa vas.) Hämeenlinnasta.

Muut vetoomuksen luovuttajat olivat Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala, Tulliliiton puheenjohtaja Jari Ylönen, aluetoiminnan toimialueen johtaja Nina Heikkilä JHL:stä, järjestöjohtaja Risto Kalliorinne PAMista, pääluottamusmies, liittohallituksen jäsen Aleksi Andersson PAUsta, pääluottamusmies, liittovaltuuston puheenjohtaja Ville Vatka SEL:stä ja pääluottamusmies, valtuuston puheenjohtaja Arto Liikanen Teollisuusliitosta.

Vetoomuksen on allekirjoittanut 5 465 luottamusmiestä ja työsuojeluvaltuutettua, jotka edustavat noin puolta miljoonaa suomalaista työntekijää. Allekirjoittajat esittävät huolensa hallituksen suunnittelemien leikkauksien ja heikennyksien vaikutuksista työväestöön ja vetoavat, että hallituspuolueet harkitsisivat uudelleen toimiaan.

Te voitte vielä muuttaa tulevaisuuden suuntaa, vetoomuksessa todetaan.

Me myös tunnemme omakohtaisesti maamme työpaikkojen arjen. Hallituksen suunnittelemat työelämäuudistukset tuovat työpaikoille nykyisen sopimisen tilalle sanelun ja lisäävät työntekijöiden elämän epävarmuutta. Lyhyesti sanottuna ne vievät suomalaista työelämää ja tavallisten ihmisten arkea huonompaan suuntaan, vetoomus jatkuu.

Vetoomuksen saattoi allekirjoittaa 28. elokuuta alkaen viime perjantaihin saakka. Allekirjoitus edellytti vahvaa tunnistautumista luottamusmiehiltä ja työsuojeluvaltuutetuilta. Valtakunnallisen vetoomuksen luovuttamisen jälkeen vaalipiirien hallituspuolueiden kansanedustajille luovutetaan vielä heidän alueensa allekirjoitukset.

Valtakunnallista vetoomusta olivat eduskunnassa vastaanottamassa Matias Marttinen (kok., kuvassa oik.), Otto Andersson (r.), Jani Mäkelä (ps.), ja Peter Östman (kd.).

Vetoomuksen allekirjoittajat edustavat Sähköliiton lisäksi Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:tä, Julkisten ja hyvinvointialojen ammattiliitto JHL:ää, Merimies-Unionia, Palvelualojen ammattiliitto PAMia, Paperiliittoa, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAUta, Rakennusliittoa, Rautatiealan Unioni RAUta, Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL:iä, Suomen Liikennelentäjäliittoa, Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto TEMEä, Teollisuusliittoa ja Tulliliittoa.

Kuva: Pirjo Pajunen