Lausuntomme paikallisen sopimisen laajentamisesta: Yleissitovuus, luottamusmiehen asema ja ulkomaisen työvoiman työehdot heikentymässä

Määräaika antaa lausunto hallituksen esityksestä laajentaa paikallista sopimista päättyi perjantaina 12. huhtikuuta. Lausunnon antoi kaikkiaan 53 tahoa, mukana myös Sähköliitto.

Lausunnossa kiinnitämme huomion muun muassa siihen, että jos paikallinen sopiminen vapautuu, ulkomaisen työvoiman työehtoja voidaan aivan laillisesti heikentää. Esimerkiksi verkonrakennustöissä ulkomaalaisia työntekijöitä suojaa nykyisellään yleissitova energia-ICT-verkostoalan työehtosopimus, mutta järjestäytymättömät pienet alihankkijayritykset voisivat jatkossa sopia maksavansa heille pienempää palkkaa.

Sähköliitto ja monet muutkin lausunnon antajat huomauttavat, että paikallisen sopimisen oikeuksien avaaminen myös järjestäytymättömille eli työnantajaliittoihin kuulumattomille yrityksille vähentää työnantajien halua järjestäytyä ja uhkaa yleissitovuusjärjestelmää. Miksi enää järjestäytyä, kun samat oikeudet saa muutenkin? Esimerkiksi sähköistys- ja sähköasennusalalla on yli 1 500 yritystä ja työehtosopimuksen kattavuus on 62,5 prosenttia. Järjestäytyneiden pienempien yrityksien tarve kuulua työnantajaliittoon katoaa, koska ne saavat samat oikeudet järjestäytymättömänä.

Sähköliitto lisää vielä, että hallituksen esitysluonnos jättää luottamusmiehen aseman ja toimintaedellytykset epäselviksi.

Palkansaajapuolelle esitys luo voimakkaat paineet määritellä paikallisen sopimisen rooli ja asema työehtosopimuksissa uudelleen. […] Toteuttamisvaihtoehtona olisi ollut paikallisen sopimisen laajentaminen järjestäytymättömään kenttään vuoden 2016 valmistelun pohjalta, lausuntomme päättyy.

Lisää aiheesta voit lukea Näkökulma-kirjoituksesta Suomen Yrittäjien veto-oikeus.

Lausuntoihin pääset tutustumaan lausuntopalvelussa.