Edustajisto: Paikallinen sopiminen lisääntyy – osaavan luottamusmiehen arvo kasvaa

Tänään kokoontunut Sähköliiton kevätedustajisto korostaa julkilausumassaan luottamusmiehen merkitystä tasapuolisen paikallisen sopimisen takuumiehenä.

Ei jos vaan kun: työehdoista sovitaan jatkossa entistä useammin paikallisesti työpaikkatasolla. Saavutettu lopputulos palvelee parhaimmillaan sekä työntekijää että työnantajaa, kunhan sopijat ovat osaamiseltaan tasavertaisia ja ratkaisua etsitään ottamalla kummankin näkökulmat huomioon,

Kukaan ei voi olla parempi työnantajan neuvottelukumppani kuin kouluttautunut luottamusmies, jolla on työyhteisönsä, ammattiosastonsa ja ammattiliittonsa tuki takanaan. Siinä painavin syy järjestäytyä työpaikoilla: kun huolehditte työkaverit liiton jäseniksi ja valitsette luottamusmiehen edustajaksenne, työehtojenne heikennysyritykset eivät mene läpi.

Suomen hallitus haluaa jatkossa antaa täydet paikallisen sopimisen mahdollisuudet myös työnantajaliittoihin järjestäytymättömille yrityksille, joissa ns. luottamusvaltuutettu tai koko henkilöstö voisi neuvotella työnantajan kanssa. Vaarana on työehtojen hapertuminen, jos neuvottelijoiden osaaminen käsiteltävissä asioissa on ohutta eikä tehtyjen sopimusten sisältöä valvo kukaan.

Joudumme vakavasti miettimään paikallista sopimista ja sen rajauksia tulevalla tes-kierroksella. Pelkonamme on halpuutuksen huutokauppa, johon myös järjestäytyneet työpaikat joutuvat ajan saatossa tahtomattaan mukaan, kun järjestäytymättömät yritykset pystyvät valvomattomalla paikallisella sopimisella polkemaan työn hintaa ja saamaan siitä kilpailuetua.

Luottamusmies on laadukkaan ja tasapuolisen paikallisen sopimisen takuumies. Hänen asemansa vahvistaminen takaa tasavertaiset neuvottelut työpaikalla ja kohtuulliset työehdot.