684 luottamushenkilön vetoomus luovutettiin Uudenmaan vaalipiirissä

Tiistaina oli Uudenmaan vaalipiirin kansanedustajien vuoro vastaanottaa 14 ammattiliiton vetoomuksen vaalipiirikohtaiset allekirjoitukset. Alueella vetoomuksen sen puolesta, että hallitus harkitsisi työelämää ja työmarkkinoita heikentäviä toimiaan vielä uudelleen, allekirjoitti 684 luottamushenkilöä. He edustavat yli 96 350 työntekijää.

Vetoomuksen luovutti kansanedustajille kolme sen allekirjoittajista: pääluottamusmies Petri Pasanen (kuvassa toinen oik.) Sähköliitosta, Vesa Laitinen (vas.) Teollisuusliitosta ja Elsa Heikkilä (oik.) Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Temestä.

Tilaisuudessa ennen Länsi-Uudenmaan aluevaltuuston kokousta olivat paikalla kansanedustajat Arja Juvonen (ps., ei kuvassa), Joona Räsänen (sd., toinen vas.), Helena Marttila (sd., kolmas vas.), Saara Hyrkkö (vihr., kolmas oik.) ja Henrik Wickström (r., ei kuvassa).

Petri Pasanen totesi, että useissa työmarkkina- ja sosiaaliturvakysymyksissä Suomen suunta on kauemmas muista Pohjoismaista.

‒ Toivon vielä kaikkien allekirjoittaneiden puolesta, että työmarkkinaheikennyksissä otetaan aikalisä eikä epäoikeudenmukaisia hallitusohjelman kirjauksia laiteta täytäntöön.

Vesa Laitinen kiinnitti huomiota siihen, että esitys lakko-oikeuden rajoittamisesta ja henkilökohtaisista lakkosakoista vie maata aivan väärään suuntaan.

‒ Länsimaisessa demokratiassa sananvapauden rajoittaminen on ennenkuulumatonta.

Elsa Heikkilä muistutti, että hänen edustamilla aloilla työskennellään usein osa- tai määräaikaisissa työsuhteissa ja ansiopäivärahan saamisen vaikeuttaminen lisää kulttuurialan epävarmuutta.

Vaalipiirikohtaisia vetoomuksen luovutustilaisuuksia järjestettiin myös maanantaina. Valtakunnallisesti vetoomus keräsi 5 465 luottamishenkilön allekirjoitukset. He edustavat puolta miljoonaa työntekijää.