543 luottamushenkilön vetoomus luovutettiin Varsinais-Suomen vaalipiirissä

14 SAK:laisen ammattiliiton luottamushenkilöiden hallituksen työelämäheikennyksiä vastustava vetoomus luovutettiin 17. lokakuuta hallituspuolueiden eduskuntaryhmien puheenjohtajille, ja nyt on vuorossa vaalipiirikohtaisten allekirjoituksien luovuttaminen vaalipiirien kansanedustajille. Maanantaina 23. lokakuuta 543 luottamushenkilön vetoomuksen vastaanottivat Varsinais-Suomen vaalipiirin kansanedustajat ennen Turun kaupunginvaltuuston kokousta.

Allekirjoittaneet luottamushenkilöt edustavat noin 60 000 työntekijää alueella.

Vetoomuksen luovutti kolme sen varsinaissuomalaista allekirjoittajaa: työosaston luottamusmies Jouni Korhonen Sähköliitosta (kuvassa toinen oik.), luottamusmies Maarit Salonen JHL:stä (kolmas oik.) ja työsuojeluvaltuutettu Markku Rintala (oik.) Rakennusliitosta. Vetoomuksen vastaanottivat kansanedustajat Ville Valkonen (kok., kuvassa vas.)), Eeva-Johanna Eloranta (sd.), Li Andersson (vas.) ja Timo Furuholm (vas.).

Jouni Korhonen muistutti, että työntekijät haluaisivat edetä neuvotellen ja sopien, mutta yksipuoliset ja epätasapainoiset esitykset hallitusohjelmassa syövät merkittävästi työmarkkinasopua. Markku Rintala huomautti, ettei hallitusohjelmaan sisältyvillä heikennyksillä ole edes valtiovarainministeriön mukaan merkittäviä työllisyysvaikutuksia. Maarit Salonen esitti huolensa siitä, että ammattiliittojen mahdollisuus käydä aitoja neuvotteluja estyy, kun valtakunnansovittelijan kädet sidotaan tiettyyn palkkaratkaisuun.

‒ Mikä motivaatio työnantajapuolella on edes neuvotella, kun se nytkin on ollut aika heikkoa? Maarit Salonen kysyi.

Myös muissa vaalipiireissä järjestettiin maanantaina vastaavia tilaisuuksia. Vaalipiirikohtaiset vetoomuksien luovuttamiset jatkuvat tänään tiistaina Uudellamaalla.

Valtakunnallisen vetoomuksen sen puolesta, että hallitus harkitsisi heikennystoimiaan uudelleen, allekirjoitti 28.8.–16.10. yhteensä 5 465 luottamushenkilöä, jotka edustavat puolta miljoonaa työntekijää.